دوشنبه 17 ارديبهشت 1403-3:51 شمسی /5/6/2024 3:51:26 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:52244
  • زمان انتشار:يکشنبه 28 خرداد 1402-18:21
چرا جزئیات دور دوم فروش یکپارچه خودرو اعلام نمی شود؟

با وجود گذشت چهار روز از اعلام نتایج دومین مرحله از فروش بزرگ خودرو در سامانه یکپارچه، وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز آمار شرکت کنندگان در این مرحله را رسانه ای نکرده است.
هت تریک صمت در حبس آمار خودرویی

به گزارش خبرنگار خودرونامه، دومین مرحله از فروش خودرو در سامانه یکپارچه سوم تا دهم خرداد امسال برگزار و نتایج آن نیز بیست و چهارم این ماه اعلام شد. با این حال وزارت صمت و مسوولان سامانه یکپارچه هنوز آمار مربوط به تعداد شرکت کنندگان در دور دوم فروش و همچنین تفکیک خودروهای ثبت نامی را اعلام نکرده و گویا قصد رسانه ای کردن آن را ندارند. این در حالی است که در فروش های قبلی –چه در بستر سامانه یکپارچه و چه در قالب سیستم قرعه کشی- معمولا تعداد شرکت کنندگان به تفکیک خودروهای ثبت نامی اعلام می شد. در همین دور از فروش نیز تا روز چهارم، آمار مربوط به ثبت نام کنندگان اعلام و مشخص شد نزدیک به یک میلیون تقاضا به ثبت رسیده است. اعلام این رقم اما ابهامات و پرسش هایی را برای افکار عمومی ایجاد کرد، از جمله اینکه خودروسازان چگونه قرار است این حجم از تقاضا را پاسخ بدهند؟

طبق اعلام وزارت صمت، تمام شرکت کنندگان در طرح فروش بزرگ خودرو از مسیر سامانه یکپارچه، خودرو دریافت خواهند کرد، بنابراین به هر کس که موفق به ثبت نام در این طرح شده باشد، باید خودرو تعلق بگیرد. در دور قبلی هم حدود 950 هزار تقاضا به ثبت رسید و طبق وعده وزارت صمت، همه آنها نیز در بازه های زمانی مختلف خودرو دریافت خواهند کرد. بنابراین تا پیش از برگزاری دور دوم فروش، عملا 950 هزار دستگاه از تولید خودروسازان کشور پیش خور شد. از همین رو ثبت نام یک میلیون نفری در دور دوم فروش و تنها تا روز چهارم، این پرسش و ابهام را ایجاد کرد که خودروسازان چگونه می خواهند حداقل دو میلیون تعهد را پاسخ بدهند؟ نکته مبهم دیگر اینجاست که به نظر می رسد تعداد زیادی از ثبت نام کنندگان دور دوم فروش خودرو، متقاضی محصولات مونتاژی بوده اند و این موضوع کار را برای وزارت صمت و مونتاژکاران سخت خواهد کرد.

از همین رو اعلام آمار شرکت کنندگان در دور دوم فروش و تفکیک آنها با توجه به نوع خودروی ثبت نامی، می تواند پایه تحلیل این موضوع باشد که آیا خودروسازی کشور بار دیگر با بحران تعهدات معوق روبرو خواهند شد؟ و اینکه آیا این بار مونتاژکاران در مرکز این بحران قرار خواهند داشت؟ با این حال، وزارت صمت فعلا آمار مربوط به دومین دور از فروش خودرو در سامانه یکپارچه را حبس کرده است، بنابراین مشخص نیست چه میزان تعهدی بر دوش هر یک از خودروسازان شرکت کننده در این مرحله قرار رفته است.

وزارت صمت در گذشته نیز اعلام آمار مربوط به تولید و سطح کیفی خودروها را متوقف کرده بود و حالا با عدم اعلام جزئیات ثبت نام در دومین دور از فروش خودرو، در حبس آمار خودرویی هت تریک کرد.

 

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین