جمعه 15 فروردين 1399-2:26 شمسی /4/3/2020 2:26:53 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:5209
  • زمان انتشار:يکشنبه 13 بهمن 1398-1:59
وزیر صنعت: سایپا 8 محصول جدید عرضه می کند

بنابر اعلام وزیر صنعت،معدن و تجارت، سایپا تا سه سال آینده ۸ محصول جدید روانه بازار خواهد کرد، محصولاتی که هیچ جزئیاتی در مورد آنها در دست نیست. با توجه به تحریم و مشکلات مالی، به نظر می رسد افکار عمومی با دیده تردید به این ماجرا می نگرند و آن را چندان باور ندارند.
سنگ بزرگ نارنجی
به گزارش خودرونامه، وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی در جریان دیداری که از سایپا داشته، اعلام کرده این شرکت قرار است تا سه سال آینده هشت محصول جدید را روانه بازار کند. 
این موضوع را پیش تر نیز سایپایی ها اطلاع رسانی کرده بودند و حالا وزیر صمت نیز بر آن مهر تایید زده است. 
این در حالی است که تردیدها و ابهاماتی در مورد این ماجرا وجود داشته و به نظر می رسد افکار عمومی چندان اعتمادی به خبر اعلامی ندارد.
عرضه هشت محصول در عرض سه سال برای خودروسازی که درگیر سخت ترین تحریم هاست و با مشکللات مالی دست و پنجه نرم می کند و ده ها هزار دستگاه خودرو معوق دارد، به نظر رویایی می آید و با توجه به تجربه های قبلی، کمتر کسی آن را باور می کند. 
بزرگترین ابهام در ماجرای عرضه هشت محصول توسط سایپا در عرض سه سال، به تحریم مربوط می شود. 
سایپا مانند دیگر بخش های خودروسازی ایران از اواسط مرداد سال گذشته توسط آمریکا تحریم شده و در حال حاضر ارتباط آن با جهان خودروسازی بسیار ضعیف شده است. 
از آنجا که طراحی و تولید محصولات جدید نیاز به دانش فنی روز و طبعا همکاری های بین المللی دارد، مشخص نیست سایپا با تکیه بر کدام توان فنی و همکار خارجی وعده عرضه هشت محصول را ظرف سه سال داده است. 
دومین خودروساز بزرگ ایران در این سال ها تنوع محصول چندانی نداشته و بیشتر به واسطه پراید و تیبا روزگار گذرانده است. 
البته خودروهایی مانند سراتو، چانگان و آریو نیز که مونتاژی به حساب می آیند، در این سال ها مهمان سایپا بوده اند. 
این خودروها به واسطه اتصال سایپا به جهان خودروسازی و نبود تحریم، امکان مونتاژ در ایران یافته اند و اتفاقا پس از خروج آمریکا از برجام و تحریم صنعت خودرو، یا حذف شدند و یا تیراژشان به حداقل رسید. در این ماجرا می توان دو فرض را لحاظ کرد، دانش فنی و مشارکت خارجی. 
بر این اساس، اینکه سایپا از عرضه هشت محصول جدید صحبت به میان آورده، یا باید ریشه در توان فنی این شرکت داشته باشد و یا به مشارکت هایی خارجی مربوط باشد، مگر آنکه خودروهای جدید خیلی هم جدید باشند.
در باب فرض نخست (دانش فنی) تردیدهای زیادی وجود دارد، چه آنکه سایپا (مانند دیگر خودروسازان ایرانی) در دوران غیر تحریم نیز توسعه محصول چندان قابل قبولی نداشته، چه رسد به حالا که تقریبا هیچ شرکت خارجی حاضر به کار کردن با خودروسازان ایرانی نیست و طبعا از دانش فنی روز دنیا محروم هستیم. 
در واقع پذیرفتن اینکه سایپا به پشتوانه توان فنی خود قصد عرضه هشت محصول جدید را ظرف سه سال دارد، با توجه به عملکرد این خودروساز در این سال ها، بسیار سخت و ناممکن است. 
اگر فرض دوم را نیز ملاک قرار دهیم، باز هم با ابهاماتی مواجه خواهیم شد، به خصوص این که با توجه به سختی تحریم ها، نمی توان همکار خارجی مناسبی یافت.
کسی چه می داند، شاید هشت محصول جدیدی که سایپا از آنها صحبت به میان آورده، فیس لیفت ها و تغییر شکل یافته های همین خودروهای فعلی باشند، که در این صورت، دیگر شایسته لقب "محصول جدید" نخواهند بود.     

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین