به گزارش خبرنگار خودرونامه، پس از آنکه معاون حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت بابت توقف تولید خودرو به دلیل چالش تامین ارز هشدار داد، حالا نامه چندی پیش مدیرعامل ایران خودرو نیز با محوریت همین موضوع (توقف تولید به دلیل مشکلات تامین ارز) به بیرون درز کرده است. در نامه علیمردان عظیمی به سرپرست وزارت صمت آمده که ایران خودرو به دلیل کمبود ارز مجبور به توقف تولید خواهد بود و با این روند، چالش تولید در سال 1402 جدی و احتمال تاخیر در تحویل خودروها به مشتریان بدیهی است.
وی با بیان اینکه به دلیل عدم تامین ارز در سال جاری و خالی شدن موجودی کالای انبارهای ایران خودرو و تامین کنندگان، توقف های متعددی در خطوط تولید ایران خودرو رخ داده، گفته که این روند ادامه دار خواهد بود. عظیمی در ادامه نامه خود با بیان اینکه ریسک های الزام وزارت صمت مبنی بر تولید 900 هزار دستگاه خودرو (توسط ایران خودرو) در سال جاری و عرضه این برنامه در سامانه یکپارچه فروش خودرو مکررا به این وزارتخانه اعلام شده، تاکید کرده که به دلیل مشکلات ارزی، امکان جبران عقب ماندگی تولید وجود ندارد. وی در نهایت عنوان کرده که برآورد می شود بیش از 200 هزار دستگاه از تعهدات مربوط به سال 1402 تحویل نشود و این موضوع می تواند بحران اجتماعی به دنبال داشته باشد.
پیش از افشای نامه مدیرعامل ایران خودرو، معاون حمل و نقل وزارت صمت نیز بابت توقف تولید خودرو به دلیل مشکلات ارزی هشدار داده بود. منوچهر منطقی در نامه ای به رئیس سازمان توسعه تجارت، بابت توقف قریبالوقوع خطوط تولید خودروسازان هشدار داده و خواستار لغو محدودیت سیستمی تخصیص ارز برای صنعت خودرو شد. هرچند نطقی به فاصله چند ساعت حرف خود را پس گرفت و از تامین ارز خودروسازان گفت، با این حال با توجه به نامه مدیرعامل ایران خودرو به سرپرست وزارت صمت، مشخص است که چالش تامین ارز از هفته ها پیش گریبان خودروسازان را گرفته و تولید آنها را تحت تاثیر منفی قرار داده است. در واقع به نظر می رسد این چالش بسیار جدی است و برنماه تولید امسال خودروسازان و همچنین تعهدات آنها را تهدید می کند.
طبعا اگر این چالش رفع نشود، نه تنها برنامه رشد تولید مدنظر وزارت صمت در سال جاری محقق نخواهد شد، بلکه امکان بروز بحران اجتماعی ناشی از تعهدات معوق (همان طور که میدرعامل ایران خودرو نیز هشدار داده) وجود دارد. ایران خودرو به تنهایی تعهدی حدودا 800 هزار دستگاهی را در قالب فروش انتهای سال گذشته از مسیر سامانه یکپارچه بر عهده گرفته و اگر نتواند تعهدات را سر وقت پاسخ دهد، با توجه به حجم عظیم ثبت نام کنندگان با چالشی بزرگ –به قول مدیرعامل ایران خودرو، بحران اجتماعی- مواجه خواهد شد.
این مشکل هرچند با توجه به تعهدات کمتر سایپا، این شرکت را با چالش کمرنگ تری مواجه خواهد کرد، با این حال قطعا چالش تامین ارز گریبان این خودروساز را هم گرفته و تولیدش را تحت تاثیر منفی قرار داده است. باید منتظر ماند و دید آیا وزارت صمت با توجه به چالش های موجود، در برنامه ریزی تولید امسال خودرو تجدیدنظر خواهد کرد؟