شنبه 1 ارديبهشت 1403-14:11 شمسی /4/20/2024 2:11:15 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:51995
  • زمان انتشار:چهارشنبه 3 خرداد 1402-8:34

طبق آخرین مستندات ارائه‌شده از سوی وزارت صمت‌ ، بیشترین نارضایتی مصرف‌کنندگان از خودروسازان طی سال گذشته مربوط به تاخیر در تحویل خودرو بوده است.
بیشترین دلایل نارضایتی از خودروسازان

وزارت صمت در بخشی از گزارش تحول صنعت خودرو به میزان رضایت و همچنین دلایل نارضایتی مصرف‌کنندگان از محصولات خودروسازان پرداخته است. این گزارش بر اساس بررسی وضعیت ارائه خدمت ۷۲ ساعت بعد از تحویل خودرو گردآوری شده است. مطابق این آمار، حدود ۷۷درصد از مشتریان ایران‌خودرو از خرید خود رضایت داشته‌اند؛ این در حالی است که این رقم برای مشتریان سایپا ۵/ ۶۴درصد است. همانطور که اشاره شد بیشترین نارضایتی خریداران محصولات ایران‌خودرو از تاخیر در تحویل خودرو بوده است. طبق آمار منتشرشده از وزارت صمت، ۳/ ۱۰درصد از نارضایتی مشتریان این خودروساز بزرگ به این علت بوده است، حال آنکه ۳/ ۵درصد از مصرف‌کنندگان محصولات آبی‌پوشان جاده‌مخصوص نیز به علت ایراد خودرو در زمان تحویل از این خودروساز شاکی بوده‌اند. عدم تحویل کامل مدارک، در رتبه بعدی علل نارضایتی این دست از مشتریان قرار دارد که پنج‌درصد از کل تحویل را به خود تخصیص داده است. ۵/ ۱درصد از خریداران محصولات ایران‌خودرو نیز معتقد بوده‌اند که خودرو در زمان تحویل به آنها کثیف بوده است. ۳/ ۱درصد نیز می‌گویند برخورد نامناسبی با آنها انجام شده است.

۹/ ۰درصد از کل مشتریان ایران‌خودرو از قیمت پرداختی برای خرید خودرو ناراضی بوده‌اند. ۴/ ۰درصد نیز می‌گویند زمان تحویل در نمایندگی طولانی بوده است. به همین میزان از مشتریان نیز از عدم مطابقت خودروی تحویلی با خودروی ثبت‌نامی شکایت داشته‌اند. نامناسب بودن نحوه آموزش خودرو، عدم‌تحویل متعلقات خودرو و طولانی‌مدت بودن زمان ثبت‌نام رده‌های بعدی علل نارضایتی مشتریان ایران‌خودرو را با به ترتیب ۳/ ۰، ۲/ ۰ و ۲/ ۰درصد به خود اختصاص داده‌اند. در پایان ۱/ ۰درصد از خریداران محصولات ایران‌خودرو نیز اعتقاد داشته‌اند خودرو در زمان تحویل به آنها صفر کیلومتر نبوده است. مشابه چنین بررسی برای مشتریان سایپا نیز انجام شده است. مطابق این بررسی مشتریان سایپا نیز بیش از هر مورد دیگری، از تاخیر در تحویل خودرو شکایت داشته‌اند که درصد نارضایتی به این علت تقریبا دوبرابر ایران‌خودرو و حدود ۳/ ۲۰درصد بوده و ایراد خودرو در زمان تحویل نیز در سایپا ۳/ ۸درصد بوده است. عدم تحویل کامل مدارک، برخورد نامناسب و نارضایتی از هزینه پرداختی در رده‌های بعدی قرار دارند که به ترتیب ۸/ ۴، ۶/ ۲ و ۵/ ۲درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

۹/ ۱درصد از خریداران محصولات سایپا نیز معتقد هستند که خودرو در زمان تحویل به آنها کثیف بوده است. ۱/ ۱درصد از خریداران محصولات سایپا از عدم تحویل متعلقات خودرو ناراضی بوده‌اند و یک درصد نیز گفته‌اند خودروی تحویلی با خودروی ثبت‌نامی مطابقت نداشته است. نامناسب بودن نحوه آموزش خودرو، نامناسب بودن نحوه آموزش خودرو و طولانی بودن مدت ثبت‌نام نیز علل بعدی بودند که به ترتیب ۵/ ۰، ۴/ ۰ و ۳/ ۰درصد از مشتریان از آن شکایت داشته‌اند. ۲/ ۰ از خریداران محصولات سایپا گفته‌اند که در زمان تحویل خودرو به آنها باک بنزین خالی بوده است. چنین شکایتی در بین مشتریان ایران‌‌خودرو وجود نداشت. در نهایت ۲/ ۰درصد از مشتریان دومین شرکت بزرگ خودروساز کشور نیز گفته‌اند خودرو در زمان تحویل به آنها صفر کیلومتر نبوده است.

منبع: دنیای اقتصاد


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین