پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403-0:21 شمسی /5/16/2024 12:21:37 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:5169
  • زمان انتشار:دوشنبه 7 بهمن 1398-0:31
دبیر انجمن قطعه سازان: مردم از ما تشکر کنند

دبیر انجمن قطعه سازان ایران اخیرا در گفت‌وگویی با تلوزیون اکو‌ایران اعلام کرده "اگر مردم به این نتیجه رسیدند که تناسب کیفیت و قیمت در صنعت خودرو ایران بهتر از خارج رعایت می شود، از خودروسازان و قطعه سازان تشکر کنند." این اظهارات با واکنش های تند مردمی در فضای مجازی و رسانه ها مواجه و خیلی ها اظهارات وی را برنتابیدند.
تشکر بابت چه؟

آیا مردم ایران مدیون صنعت خودرو هستند؟

 "تشکر مردم از خودروسازان" موضوعی است که اخیرا توسط دبیر انجمن قطعه سازان در یک گفت و گوی اینترنتی به سوژه ای داغ تبدیل و با واکنش های تندی در سطح جامعه مواجه شده است.

مازیار بیگلو گفته که "اگر مردم به این نتیجه رسیدند که تناسب کیفیت و قیمت در صنعت خودرو ایران بهتر از خارج رعایت می شود، از خودروسازان و قطعه سازان تشکر کنند." 

مرور اظهارات مازیار بیگلو نشان می دهد وی با توجه به شرایط سخت تولید در کشور به ویژه تحریم و البته قیمتگذاری دستوری، چنین ادعایی را مطرح کرده است.

در واقع دبیر انجمن قطعه سازان معتقد است در این شرایط، با مقایسه شرایط تولید و فضای کسب و کار در ایران و سایر کشورهای صاحب صنعت خودرو، خودروسازان داخلی از جنبه قیمت محصولات و تناسب با کیفیت، عملکرد بهتری داشته و دارند.

در واقع ازآنجاکه مشتریان ایرانی همواره از کیفیت بالا و قیمت مناسب خودروهای خارجی تعریف و تمجید و محصولات داخلی را می کوبند، دبیر انجمن قطعه سازان حرفش این است که شرکت های خودروساز داخلی در تناسب قیمت و کیفیت بهتر عمل کرده اند. 

در این مورد، چند نکته وجود دارد. نخست اینکه به فرض درست بودن ادعای دبیر انجمن قطعه سازان مبنی بر ارائه خودرو ارزان به مشتریان و رعایت تناسب کیفیت و قیمت (بهتر از شرکت های خارجی)، آیا مردم باید از مجموعه صنعت خودرو تشکرکنند؟

آیا واقعا اینکه خودروسازان محصولات با کیفیت و دارای قیمت مناسب در اختیار مشتریان قرار می دهند (اگر بدهند)، نیاز به تشکر دارد؟ اگر این طور است، امثال تویوتا، فولکس واگن، جنرال موتورز، هیوندایی و ... چه بگویند؟

آیا مثلا تویوتا از مردم ژاپن می خواهد بابت ارائه محصولات با کیفیت و به روز و دارای قیمت مناسب، از ین این شرکت تشکر کنند؟ 

نکته دوم اینجاست که مشتریان ایرانی به هیچ وجه ادعای دبیر انجمن قطعه سازان مبنی بر ارائه خودرو ارزان را نمی پذیرند (این موضوع از واکنش های عمومی به ویدئو پخش شده از سوی وی کاملا مشخص است)، بنابراین طلب تشکر در چنین فضایی، زیاده خواهی به نظر می رسد.

حتی اگر زیاده خواهی هم نباشد، منطقی نیست در فضایی که جامعه علیه خودروسازی است و سال هاست به قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش معترض هستند، از مردم طلب تشکر کرد.

جالب اینجاست که دبیر انجمن قطعه سازان پس از انتشار اظهاراتش در فضای مجازی و رسانه ها، پای شبکه های معاند را وسط کشید، اما حرفش را پس نگرفت. 

نکته دیگر در مورد اظهارات بیگلو، نقش مردم در اوضاع فعلی خودروسازی است. مگر صنعت خودرو را مردم به اینجا رسانده اند و آنها مقصر فضای نامناسب کسب و کار و قیمتگذاری دستوری و تحریم هستند که وی تشکرشان را می طلبد؟

دبیر انجمن قطعه سازان از مردمی طلب تشکر می کند که واردات خودرو را به خودروسازی ترجیح می دهند، بنابراین قدردانی آنها از خودروسازان اصلا معنا و مفهومی در این فضا ندارد.

اینکه خودروسازان در تحویل محصولات ثبت نامی بدعهدی می کنند، سطح کیفی محصولات شان پایین است، ضعف بهره وری دارند، خدمات پس از فروش مناسبی ارائه نمی دهند و در فضایی انحصاری به تولید مشغول هستند، کجا و با چه متر و معیاری مستحق تشکر است؟

حتی اگر همه این عیب و ایرادها و چالش ها ناشی از سیاست های بیرونی بوده و خودروسازان در آنها نقشی نداشته باشند، باز هم طلب تشکر از مردم توجیه پیدا نمی‌کند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین