شنبه 15 ارديبهشت 1403-19:18 شمسی /5/4/2024 7:18:16 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:50340
  • زمان انتشار:دوشنبه 15 اسفند 1401-18:55
در نشست خبری قطعه‌سازان اعلام شد:

نشست مطبوعاتی اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ظهر امروز (۱۵ اسفند ۱۴۰۱) با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.
رشد قیمت کارخانه ای خودرو تا ۸۰ درصد

به گزارش خودرونامه در این نشست اعضای هیات مدیره قطعه‌سازان از چالش‌ها و معضلات این بخش اظهار نارضایتی کردند و گزارشی از اقدامات این انجمن را ارائه دادند.

 

در آغاز این نشست گلوردی گلستانی، رئیس هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان یادآور شد: در سالی که گذشت قطعه‌سازان توانستند تولید را از دو جهت ارتقا ببخشند، یکی از نظر کمیت با در نظر گرفتن مشکلاتی حال حاضر کشور و دیگری تامین قطعات برای خودروسازان که بر خلاف سال‌های گذشته خودروهای کف را نیز به خط تولید بفرستند و به دست مصرف‌کننده برسانند.

 

گلستانی با اشاره به  شرایط سخت و تورمی حال حاضر و با بیان اینکه قدرت خرید کاهش یافته است، افزود: این شرایط مشکلات و نارضایتی‌هایی را برای قطعه‌سازان ما به وجود آورده که از خودروسازان درخواست می‌کنیم پرداخت مطالبات قطعه‌سازان را  به موقع انجام دهند.

 

او در همین باره ادامه داد: وعده‌هایی نیز مدیر عامل سابق ایران‌خودرو داده بود ولی متاسفانه آن وعده‌ها عملی نشدند.

 

گلستانی در پایان سخنان خود تصریح کرد: در بحث کیفیت طبق آمار تولیدی که با تبعیت از خودروسازان انجام شده، کیفیت و کمیت را ارتقا بخشیدیم و امیدواریم در سال آینده برنامه‌هایمان محقق شوند.

 

او افزود: در حال حاضر محدودیت تولید نداریم و اشکالاتی که وجود دارد به مسائل مالی و تامین مواد اولیه بازمی‌گردد.

 

ارتقا ۱۵ درصدی کیفیت خودروها در پی اقدامات قطعه‌سازان

 

در ادامه منصور منصوری، دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه این انجمن دارای ۱۰۰ قطعه‌ساز فعال و همچنین ۸۰۰ عضو است، افزود:اعضای هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان حدود ۴۰٪ قطعات را تولید می‌کنند و ما در این انجمن تعامل بسیار خوبی با خودروسازان داریم.

 

دبیر انجمن قطعه‌سازان با اشاره به اینکه سال آینده شاهد افزایش تیراژ تولید خواهیم بود، تصریح کرد:  در حال حاضر سایپا ۲ هزار دستگاه خودرو و ایران‌خودرو ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه به صورت عبور مستقیم تولید می‌کنند به با این اوصاف مسئولیت صنف قطعه‌سازان بسیار زیاد است.

 

به بیان منصوری در سال جاری حدود ۱۵٪ افزایش کیفیت را در خودروها داشتیم و به تبع آن خودروسازان ۱۰۰۰ میلیارد تومان کاهش هزینه‌های کیفیت را داشتند.

 

او از توسعه محصولات جدید در سال آینده مژده داد و خاطرنشان کرد: هم سایپا و هم ایران‌خودرو برای توسعه محصولات جدید سرمایه‌گذاری انجام داده‌اند مانند خودروهای اطلس و ریرا.

 

دبیر انجمن قطعه‌سازان ادامه داد: به بیان یک خودروساز، از نظر سهم سرمایه‌گذاری هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های جدید انجام شده است.

 

منصوری خاطرنشان شد: طبق به برنامه تولید ارائه شده توسط وزارت صمت، سایپا از ابتدای سال آینده برنامه تولید ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو را دارد و همچنین ایران‌خودرو تولید ۳ هزار دستگاه خودرو را برنامه‌ریزی کرده است.

 

او یادآور شد که برنامه‌های تولید در صورت تعامل درست خودروسازان با قطعه‌سازان محقق شواهد شد.

 

منصوری در همين باره افزود: نکته مهم تعدیل قیمت‌هاست و عموما  تعدیل مطالبات قطعه‌سازان در انتهای سال انجام می‌گیرد ولی متاسفانه به موقع در حسابشان نمی‌نشیند.

 

دبیر صنفی انجمن قطعه‌سازان تصریح کرد: در بحث میزان مطالبات ۱۲۰ روزه ما از خودروسازان هم اکثر اوقات به مشکل برمی‌خوریم که ۲۰ هزار میلیارد تومان ميزان مطالبات قطعه‌سازان از خودروساران است.

 

منصوری در ادامه فالش‌های قطعه‌سازان بیان کرد: در مسئله تامین ارز نیز با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم چراکه در گذشته تامین ارز از تالار اول و با قیمت ۲۸ هزار تومان بود، اما اکنون از طریق تالار دوم و با نرخ نزدیک به نرخ بازار آزاد است و در این زمینه شاهد افزایش ۴۰ درصدی هزینه‌ها هستیم؛ این در حالی است که حتی خودروهای با ۹۰ درصد داخلی‌سازی، هر خودرو به ۲۰۰۰ الی ۳۰۰۰ ارزبری دارند؛ چرا که خودروهای حتی با درصد بالای داخلی‌سازی مواداولیه و قطعات خارجی هم دارند که نیازمند تامین ارز هستند.

 

منصوری در پایان یادآور شد: در بحث تامین مواد اولیه مس و فولاد و آلومینیم شاهد افزایش قیمت هستیم و همچنین بحث خرید نقدی از معضلات دیگر صنف قطعه‌سازان است.

 

او افزود:‌ اگر سال آینده باید ۹۰۰ هزار خودرو توسط خودروسازان تولید شود باید به چالش‌های قطعه‌سازان توجه کنند

 

 

نقش ۷۵ درصدی قطعه‌سازان در صنعت خودرو

 

فرهار بهنیا سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو از نقش ۷۵ درصدی قطعه‌سازی در تولید خودرو خبر داد.

 

او ادامه داد: در بحث مطالبات و نقدینگی مشکل داریم.

 

او به نقش چشم‌گیر قطعه‌سازی در صنعت بشور اشاره کرد و گفت: در پاییز سال ۲۰۲۲ نقش قطعه سازان بود که کشور را به رتبه ۱۱ خودروسازی جهان از نظر تیراژ رساند.

همچنین در سال گذشته حدود ۱۸۰ هزار خودرو کف وجود داشت که امروزه به همت قطعه‌سازان و خودروسازان این عدد به صفر رسیده است.

 

بهنیا با اشاره به اینکه برخورد خودروسازان علی‌رغم قول‌هایی است که به قطعه‌سازان داده‌اند، ادامه داد: نیمه اول اسفند تمام شده و بسیاری از بنگاه‌های قطعه‌سازی در پی گرفتن مطالباتشان هستند. ما انتظار داشتیم در نیمه نخست اسفند خودروسازان به وعده خود عمل کنند.

 

او افزود: متاسفانه ما قطعه‌سازهایی داریم که علی‌رغم اینکه باید تعدیلات ۱۴۰۱ را دریافت کرده باشند تاکنون تعدیلات سال ۱۴۰۰ را  دریافت نکرده‌اند و تا این لحظه  توضیحی در این باره از خودروسازان دریافت نکرده‌ایم.

 

این عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان تاکید کرد: علاوه بر این، قراردادهای میان قطعه‌سازان و خودروسازان هم منطقی نیست و بیشتر به‌ نفع خودروسازان است؛ لذا نیاز به اصلاح و یکسان‌سازی وجود دارد و این موضوع بارها درخواست شده اما محقق نشده و در حال حاضر شکل قراردادها میان شرکت‌های مختلف، متفاوت است و عدالتی در کار نیست و زور خودروسازان می‌چربد.

 

بهنیا تصریح کرد: علاوه بر اینکه تاکنون نماینده‌ای از قطعه‌سازان در هیچ‌یک از جلسات خودرویی حضور نداشته‌اند، موضوع دیگر این است که ما قطعات را به نرخ سال ۱۴۰۱ و با دلار ۲۶ هزار تومان فروخته‌ایم اما ارز را با توجه به اینکه دیگر ارز نیمایی تخصیص داده نمی‌شود، با نرخ ۴۵  هزار تومان خریداری می‌کنیم. همچنین مواد اولیه همچون فولاد را نقدی از بازار تهیه می‌کنیم.

 

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان اظهار کرد: چشم‌انداز خوبی برای صنعت قطعه‌سازی متصور نیستیم و چنانچه این وضعیت ادامه‌دار باشد، سال آینده با چالش‌های جدی در صنعت قطعه‌سازی مواجه خواهیم شد؛ لذا توصیه ما این است که خودروساازن هرچه سریع‌تر مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کنند و قراردادها اصلاح و یکسان شود.

 

 

 

تهدید صنعت خودرو برای آینده کشور

 

اصغر خسروشاهی، عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با اشاره به اینکه ۳ دهه در صنعت خودرو سرمایه‌گذاری شده و توسعه یافته است، ادامه داد: این صنعت به دلیل سیاست‌گذاری نادرست در معرض تهدید است و اگر بصورت جدی به آن پرداخته نشود باعث از بین رفتن زیرساخت‌های صنعت خودرو می‌شود.

 

به بیان خسروشاهی، ایران کشوری با ۶۰ سال سابقه در صنعت خودرو است و با این رویه عملا با بی‌تدبیری وزارت صمت دچار فاجعه اقتصادی و مرگ قطعه‌سازی می‌شود.

 

خسرو شاهی بیان داشت: در سال جاری ۱۲۰ هزار دستگاه شرکت‌های مختلف بصورت فول سی کی دی وارد کرده‌اند در حالی که وضعیت تولیدات داخلی خوب بوده است و نکته مورد توجه اینکه تقریبا ارزبری تولید و مونتاژ نیز یکسان است.

 

وی افزود: شرکت‌های مونتاژ کار سودهای کلانی به دست می‌آورند و این در حالی است که این سیاست گذاری غلط است و باعث می‌شود شرکت‌های بزرگ نیز به دنبال مونتاژ کاری بروند.

 

نایب دبیر انجمن قطعه سازان خودرو گفت: روسیه در بحث خودروسازی پس از تحریم از یک میلیون تولید سالانه به صد هزار دستگاه خودرو رسید که ناشی از نبود زیرساخت و انگیزه خودروسازش بود ولی ما در زیر شدیدترین تحریم تولید را افزایش هم دادیم.

 

وی در پایان با اشاره به خطر کاهش راندمان کار تولید گفت: دولت اگر یکجا خودرو وارد کند به صرفه تر است اما برخی به دلیل تمایل به استفاده از رانت عدم پرداخت عوارض واردات دوست دارند بدون دادن عوارض و با معافیت تولید، قطعات را کامل وارد کنند و این به کشور آسیب می‌زند.

 

افزایش قیمت خودرو با فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت

 

در ادامه مازیار بیگلو عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اظهار داشت: شورای رقابت فرمول قیمت‌گذاری خودرو را اصلاح کرده و براساس فرمول شورای رقابت قیمت خودرو در کارخانه براساس مدل‌‌هایی که دارند  بین 30 تا 80 درصد افزایش خواهد یافت.

 

او افزود: عرضه خودرو در بورس یک راه گذار موقت است و در هیچ جای دنیا خودرو در بورس عرضه نمی‌شود.

 

بیگلو بیان کرد: اگر سیاست گذاری شورای رقابت و قیمت‌گذاری جدید و عرضه در بورس که مجلس مصوب خواهد کرد اجرا شود، روند اصلاح وضعیت نقدینگی قطعه‌سازان از نیمه دوم سال ‌آینده بهبود خواهد یافت.

 

او با اشاره به نمایشگاه قطعه سازان در روسیه گفت: در این زمینه مشکلات ما در زمینه حمل و نقل قطعه و اختلاف فناوری و سیستم بانکی وجود دارد. تنها دو بانک ما با روبل روسیه کار می‌کنند و مشکل گشایش ال‌.سی داریم. از طرفی ما هفته‌ای تنها یک حرکت کشتی به روسیه داریم و حمل و نقل جاده‌ای ما محدود است.

 

مطالبات ۶۰ هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان از خودروسازان

 

فرهاد بهنیا در ادامه این نشست در رابطه با مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان بیان داشت: مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان از دو خودروساز بزرگ  است و این در حالی است که وزیر صمت نسبت به پرداخت‌ها تاکید کرده بود  و مدیرعامل دو خودرو ساز نیز تعهد داده بودند که پرداخت‌ها را سریع‌تر انجام دهند.

 

بهنیا اظهار داشت: این در حالی است که خواسته‌های قطعه‌سازان محقق نشده است و در این شرایط بسیار از قطعه‌سازان دچار مشکل هستند و لذا اگر شرایط اینگونه پیش برود تحقق تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو در سال آینده امکان پذیر نیست.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین