شنبه 8 ارديبهشت 1403-9:11 شمسی /4/27/2024 9:11:39 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:49996
  • زمان انتشار:دوشنبه 17 بهمن 1401-7:34

آمار منتشرشده از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت گرچه نشان از افزایش آمار تولید خودروهای گازسوز و دوگانه‌سوز دارد اما تقریبا کل این رشد مدیون تولید وانت نیسان دوگانه‌سوز است. 
نیسان آبی منجی دوگانه‌سوزها

بر این اساس مطابق آمارهای ارائه‌شده از سوی وزارت صمت، در دی‌ماه تولید بسیاری از خودروهای دوگانه‌سوز و گاز‌سوز به طور کلی متوقف شده است.

به نظر می‌رسد خودروسازان تمایلی به تولید خودروهای دوگانه‌سوز ندارند چراکه هزینه تولید این دست از خودروها برای آنها بیشتر است. از طرف دیگر از سمت تقاضا نیز دیگر خودروهای دوگانه‌سوز استقبالی را که در گذشته با آن مواجه بودند تجربه نمی‌کنند. در واقع نزدیکی قیمت گاز و بنزین برای خریدار صرفه اقتصادی ندارد تا حاضر شود هزینه بیشتری برای خرید خودروهای دوگانه‌سوز بپردازد. طبق گزارشی که دفتر صنایع خودروی وزارت صمت منتشر کرده است، ایران‌خودرو در دی‌ماه هیچ خودروی دوگانه‌سوزی تولید نکرده است.

این در حالی است که این خودروساز در دی‌ماه سال گذشته ۵۳۸ دستگاه پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز تولید کرده بود اما در مدت مشابه امسال تولید این دست از خودروها را به صفر رسانده است. آمار تجمیعی نیز نشان می‌دهد از ابتدای سال تا پایان دی‌ماه امسال ایران‌خودرو دوهزار و ۴۰۷ دستگاه پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز تولید کرده است، این درحالی است که در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ سه‌هزار و ۹۳۴ دستگاه از این خودرو تولید کرده بود که نشان از کاهش ۳۹درصدی تولید آن دارد. همچنین از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا انتهای دی‌ماه همان سال، ایران‌خودرو ۱۸۴ دستگاه پژو پارس دوگانه‌سوز و ۱۳ دستگاه آریسان دوگانه‌سوز تولید کرده بود که در مدت مشابه امسال تولید آنها به صفر رسیده است. بنابراین ایران‌خودرو به طور کلی در آمار تجمیعی ابتدای سال تا انتهای دی‌ماه ۷۴درصد کاهش تولید خودروهای دوگانه‌سوز را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است.

تنها محصول دوگانه‌سوز سایپا چه در سال گذشته و چه امسال وانت نیسان بوده است که در سال جاری رشد قابل‌توجهی داشته است. سایپا در دی‌ماه سال گذشته ۴۸۸ دستگاه وانت نیسان دوگانه‌سوز تولید کرده بود که دی‌ماه امسال این رقم را با ۲۶۱درصد افزایش، به هزار و ۷۶۲ دستگاه رسانده است. در آمار ده‌ماهه نیز امسال ۱۸هزار و ۴۲۷ دستگاه از این خودرو تولید شده است. این در حالی است که این آمار برای ده‌ماهه سال گذشته ۱۱هزار و ۶۴۶ دستگاه بود. بنابراین آمار تجمیعی ده‌ماهه امسال نشان از رشد ۵۸درصدی تولید خودروی دوگانه‌سوز توسط سایپا دارد. بنابراین خودروسازان کشور امسال هزار و ۷۶۲ دستگاه خودروی دوگانه‌سوز تولید کرده‌اند که نسبت به آمار هزار و ۲۶ دستگاهی دی‌ماه سال گذشته ۷۱درصد افزایش داشته است. براساس آمار ده‌ماهه سال گذشته ۱۵هزار و ۷۷۷ دستگاه از این خودروها تولید شده که این رقم در مدت مشابه امسال به ۱۰هزار و ۸۳۴ دستگاه رسیده و با رشد پنج‌هزار و ۵۷ دستگاهی، ۳۲درصد افزایش را نشان می‌دهد.

علاوه بر این، ایران‌خودرو و سایپا هرکدام یک مدل خودروی گازسوز تولید می‌کردند که البته در مورد سایپا بسیار آمار ناچیزی است. این خودروساز از ابتدای امسال تا انتهای دی‌ماه هشت دستگاه ساینا ۲۳۲ گازسوز تولید کرده که یک دستگاه از آن در دی‌ماه بوده است. این خودروساز سال گذشته هیچ خودروی گازسوزی تولید نکرده است. ایران‌خودرو نیز آریسان گازسوز را تولید می‌کند که در ده‌ماهه سال ۱۴۰۰ تنها ۱۳ دستگاه از آن تولید کرده بود که این رقم را در مدت مشابه امسال به چهارهزار و ۸۷ دستگاه رسانده که ۷۸۷ دستگاه از آن مربوط به دی‌ماه است. بنابراین تولید خودروهای گازسوز در ده‌ماهه امسال ۳۱۴ برابر شده است.

در یک نگاه کلی می‌توان گفت در دی‌ماه دوهزار و ۵۵۰ دستگاه خودروی گازسوز و دوگانه‌سوز تولید شده که این رقم برای آمار ده‌ماهه ۲۴هزار و ۹۲۹ است. در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب این ارقام هزار و ۲۶ دستگاه و ۱۵هزار و ۷۹۰ دستگاه بوده است. بنابراین تولید خودروهای گازسوز و دوگانه‌سوز در دی‌ماه ۱۴۸درصد و در آمار ده‌ماهه ۵۷درصد افزایش داشته است.

منبع: دنیای اقتصاد


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین