چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403-1:21 شمسی /4/24/2024 1:21:47 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:46290
  • زمان انتشار:سه شنبه 15 آذر 1401-11:43
عضو هیات رییسه انجمن قطعه سازان مطرح کرد:

با وجود بهبود روند درآمدی خودروسازان و افزایش تیراژ، ساختار مالی حاکم بر زنجیره تامین خودروسازی با چالشهای جدی تری روبروشده و چشم انداز روشنی برای ماه های پایان سال مشاهده نمی شود.
قطعه سازان چشم انداز روشنی تا پایان سال مشاهده نمی‌کنند

امیرحسین جلالی عضو هیات رییسه انجمن قطعه سازان با اعلام این مطلب گفت: قطعه سازان خود را از اعضای خانواده بزرگخودروسازان می دانند و در سخت ترین شرایط تحریمی و پاندمی و ... از هر آنچه توان داشتند مایه گذاشته اند تا چرخ صنعت ازحرکت نایستد. همانطور که همه مشاهده کردند کشور روسیه با صنعت و اقتصادی به مراتب بزرگتر و با محدودیت هایی بسیار کمتر درتولید خودرو به توقف کامل رسید. این تفاوت و موفقیت زنجیره خودروسازی ایران مایه افتخار است اما با بهبود شرایط مالی که در نتیجهکاهش فشار قیمت دستوری در صنعت خودرو ایجاد شده،  طعم این بهبود را قطعه سازان در ماه های اخیر نچشیده اند.

 

نایب رییس انجمن قطعه سازان تهران ادامه داد: سال ١٤٠١ رو به اتمام هست و با حل نشدن موضوعات مهمى از جمله مطالبات معوق ،اصلاح قيمت قرار داد ها، اصلاح دستمزد ساعتی، اصلاح ساختار قراردادها و حذف سپرده گارانتی مواجه هستیم. از طرف دیگرپرداخت هاى نامنظم نقدى و غير نقدى مانند اوراق گام ، تفاهم نامه سه جانبه وخريد دين (كه انهم اخيرا متوقف شده است) ذهن همه مارا بشدت در گير کرده و با اين فضاى كسب و كار عاقبت خوبى را براى خودمان براى ماه هاى پايانى سال متصور نيستيم .

 

جلالی گفت: درخواست ما این است که شرکت‌های خودرو ساز موارد فوق الذكر را بسيار جدى بگیرند و دغدغه هاى قطعه سازان را دراين مقطع حساس برطرف کنند.ادامه مسير بدون دانستن زمان اصلاح قيمت ها و زمان پرداخت مطالبات معوق ممکن نیست. علىالخصوص برنامه داشتن براى پرداخت نياز هاى مالى قطعه سازان تا پايان سال کار غیرممکنی نیست و روند فعلی در نداشتن چشمانداز حتی سه چهار ماهه بسيار دور از انصاف حرفه ای هست.

 

عضو هیات رییسه انجمن قطعه سازان گفت:تحقق برنامه تولید محصولات جدید، افزایش تیراژ، افزایش کیفیت و سایر اهداف تعیین شدهدر صنعت خودرو بدون همراهی زنجیره تامین ممکن نیست و این زنجیره از ضعیف ترین حلقه ها از کار می افتد. چالشهای مالی فعلی،چالشهایی بسیار جدی است و به اعتقاد من اهداف تعیین شده بدون توجه به این چالشها دست یافتنی نخواهد بود. التهاب بازار خودروناشی از کاهش تولید شرایط را متشنج خواهد کرد و این موضوع دخالت زیانبار دولت را در قیمت گذاری افزایش خواهد داد. بنابر این بههر قیمت که شده باید موانع افزایش تیراژ تولید را برطرف کرد.

 

جلالی گفت: تورم بالای 40 درصدی همچنان بر بازار حاکم است و در صورت بی توجهی به این موضوع در نظام همکاری خودروسازی وقطعه سازی ، قطعه سازان آستانه تحمل خود را پشت سر گذاشته و با کاهش دارایی و توان مالی یکی پس از دیگری از پا در می آیند واین برای زنجیره خودروسازی زنگ خطر جدی است.

 

وی افزود: تولید کننده باید تمرکزش روی تولید باشد و به موضوعات کمی و کیفی و اداره واحد خود در شرایط دشوار فعلی و در محیطنامساعد اقتصاد کشور متمرکز باشد و خواسته ما این است که به منظور وارد نشدن شوک و خلل در جریان تولید خودرو، مدیرانخودروسازی شرایط شرکتهای قطعه سازی را درک کنند و راه حلی برای چالشهای مالی بیابند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین