جمعه 10 فروردين 1403-18:4 شمسی /3/29/2024 6:04:22 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:46185
  • زمان انتشار:سه شنبه 8 آذر 1401-8:17

حجت‌الله فیروزی درباره عرضه خودرو در بورس گفت: نمایندگان کمیسیون صنایع عرضه خودرو در بورس را مستلزم رعایت نکاتی دانستند تا با عرضه خودرو در بورس بستر تنظیم بازار و تعدیل قیمت فراهم شود و باید از سوءاستفاده جلوگیری شود.
ضرورت اصلاح سازوکار عرضه خودرو در بورس

به گزارش خودرونامه به نقل از خانه ملت، نماینده فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایطی که تیراژ تولید و به واسطه آن عرضه خودرو کم بوده و در مقابل تقاضا بسیار است، با عرضه خودرو در بورس قیمت صعودی می‌شود؛ حال آنکه مجلس از ارائه پیشنهاد عرضه خودرو در بورس تنظیم بازار و تعادل قیمت بود نه افزایشی شدن بهای خودرو. وی اضافه کرد: سازوکار کنونی که برای عرضه خودرو در بورس به کار گرفته شده، باید اصلاح شود. از سوی دیگر باید میزان عرضه خودرو افزایش یابد تا قیمت‌ها منطقی شود؛ چراکه قیمت در بورس براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و همگان می‌دانند میزان عرضه کنونی خودرو از تقاضا کمتر است. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه با عرضه خودرو در بورس نباید قیمت آن نسبت به بهای این کالا در کارخانه افزایش بیش از اندازه داشته باشد، ادامه داد: اگر قیمت خودرو در کارخانه ۲۰۰میلیون تومان باشد، فروش این کالا در بورس با بهای حدودی۲۳۰میلیون تومان منطقی است اما افزایش  یکباره ۱۰۰‌میلیون‌تومانی آن غیرمنطقی است.

فیروزی با بیان اینکه بورس و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید با پیش‌بینی سازوکارهایی مناسب از دلالی دوباره در حوزه خودرو در بورس جلوگیری کنند، تصریح کرد: رشد تیراژ تولید به منظور تامین نیاز بازار یکی از این راهکارهاست. از سوی دیگر باید با واردات بخشی از تقاضای موجود را به سوی خودروهای وارداتی سوق داد تا عرضه و تقاضا در بورس متناسب شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: هدف از هر طرحی در کیفی‌سازی، رشد تیراژ تولید، عرضه و تقاضا و... دسترسی مصرف‌کننده به محصول کیفی و با قیمت مناسب است. در مقابل تولیدکننده نیز باید بتواند به سود منطقی دست یابد. این نماینده مجلس یازدهم اضافه کرد: مجموعه‌های اجرایی برای جلوگیری از مدیریت قیمت خودروهای عرضه‌شده در بورس توسط خودروسازان، بورس، دلالان، واسطه‌ها و... باید راهکاری بیندیشند. فیروزی ادامه داد: برای جلوگیری از مدیریت نامناسب قیمت خودروهای عرضه‌شده در بورس، مابه‌التفاوت قیمت خودرو در کارخانه با بورس در حوزه‌های پژوهش و توسعه هزینه شود. به طور مثال می‌توان این اعتبارات را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه قرار داد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین