البته با در نظر گرفتن هزینههای جانبی، قیمت پژو ۲۰۷ برای برندگان مزایده ۳۹۱میلیون تومان آب میخورد. در این معامله که یک ساعت بیشتر طول نکشیده، چند برابر تعداد عرضه، تقاضا وجود داشته، به همین دلیل قیمت کشفشده بیش از نرخ پایه بوده است. با در نظر گرفتن اینکه قیمت پژو ۲۰۷ در سایتهای خرید و فروش اینترنتی حدود ۴۴۰میلیون تومان است، برندگان مزایده دیروز موفق شدهاند این خودرو را عملا ۵۰میلیون تومان کمتر از بازار خریداری کنند. با توجه به اختلاف قیمت ۵۰میلیونتومانی، به نظر میرسد تمامی متقاضیان پژو ۲۰۷ در مزایده دیروز، از مصرفکنندگان واقعی بودهاند نه از دلالان و واسطهگران. این از آن جهت است که اختلاف قیمت ۵۰میلیونتومانی برای دلالان و واسطه گران چندان انگیزهای ایجاد نمیکند که بخواهند به سراغ خرید پژو ۲۰۷ از بروس کالا بروند.
این در حالی است که اگر کسی موفق به خرید پژو ۲۰۷ با قیمت کارخانه شود، بالغ بر ۲۰۰میلیون تومان سود خواهد کرد. هرچند هدف از عرضه پژو ۲۰۷ به عنوان خودرویی نسبتا پرتیراژ و محبوب در بورس کالا، تعدیل رانت موجود در بازار این محصول و کاهش دلالی است؛ بااینحال با توجه به عرضه ۲۰۷ در طرح جوانی جمعیت و اسقاط خودروهای فرسوده، این هدف محقق نخواهد شد. طبق قانون، خودروسازان باید ۵۰ درصد از ظرفیت فروش خود را به طرح جوانی جمعیت و ۱۰ درصد را نیز به اسقاط فرسودهها اختصاص دهند؛ بنابراین عملا ۶۰درصد محصولات آنها از جمله همین پژو ۲۰۷، همچنان با قیمت کارخانهای به دست مشتریان میرسد و اجازه نمیدهد رانت از بین برود.
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست