شنبه 1 ارديبهشت 1403-13:12 شمسی /4/20/2024 1:12:47 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:44111
  • زمان انتشار:يکشنبه 29 آبان 1401-8:25

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست ضمن اشاره به وجود ۵/ ۶میلیون خودرو و ۹ تا ۱۰میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده در کشور گفت: تسهیلاتی باید به دارندگان خودروهای فرسوده داده شود تا توان نوسازی خودروی خود را داشته باشند. در چنین شرایطی اشتیاق مردم برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده‌شان افزایش می‌یابد.
انباشت خودروهای فرسوده

به گزارش خودرونامه به نقل از ایسنا، داریوش گل‌علیزاده درباره لزوم بازنگری سازوکار اسقاط خودرو اظهار کرد:‌ لایحه دوفوریتی سازوکار اسقاط خودرو اکنون در مجلس است و هنوز به سرانجام نرسیده، بدین جهت باید منتظر بمانیم چه اتفاقی در مجلس رقم می‌خورد. لازم است تکلیف تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو مشخص شود؛ همچنین پیرو آن باید دید در تبصره ۳ یک آیین‌نامه اجرایی چه تغییراتی اتفاق می‌افتد. براساس ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو تردد، حمل بار و مسافر توسط وسایل نقلیه موتوری پس از رسیدن به سن فرسودگی در کلانشهرها ممنوع است. براساس تبصره ۲ این ماده تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت داخل کشور موظف هستند به ازای تولید هر چهار دستگاه خودرو یا موتورسیکلت، گواهی اسقاط خودرو یا موتورسیکلت معادل را از مراکز اسقاط دریافت کنند.

وی افزود: به مجلس پیشنهاد داده‌ایم با توجه به تعداد اندک اسقاط خودرو در کشور، مالکان این خودروها تعهداتشان را به‌صورت ریالی به یک صندوق واریز کنند تا این پول - درآمد حاصل از انجام این تعهدات - صرف اسقاط شود. به عبارتی به دنبال تسریع و تسهیل چرخه اسقاط بودیم. گل‌علیزاده گفت: اکنون خودرویی که به سن اسقاط رسیده است، مرکز اسقاط  تنها ۲۰میلیون تومان بابت پول لاشه آن می‌پردازد. بنابراین اکنون برای پراید ۲۰۰‌میلیون‌تومانی باید ۱۸۰میلیون تومان تسهیلات داده شود تا دارندگان خودروهای فرسوده که عموما از قشر ضعیف جامعه هستند توان نوسازی خودرو خود را داشته باشند. در چنین شرایطی اشتیاق مردم برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده‌شان افزایش می‌یابد. اکنون به دلیل ندادن چنین تسهیلاتی از طریق دولت این اتفاق محقق نمی‌شود و کماکان  خودروهای فرسوده در سطح شهر تردد می‌کنند.

گل‌علیزاده گفت: اکنون حدود ۵/ ۶میلیون خودروی فرسوده و ۹ تا ۱۰میلیون موتور‌سیکلت فرسوده پلاک‌شده داریم. این تعداد خودرو با همین مکانیزم هرساله در حال انباشت هستند؛ در نتیجه سال به سال به تعداد خودروهای فرسوده که کماکان در حال تردد هستند، افزوده می‌شود. ما باید چرخه اسقاط را تسهیل کنیم تا خودروهای بیشتری اسقاط شوند.
گل‌علیزاده به چالش‌های خودروهای فرسوده اشاره و اظهار کرد: افزایش مصرف سوخت یکی از این مسائل است. جدا از مسائل ایمنی، در بحث مسائل زیست‌محیطی موضوع انتشار آلاینده‌ها را داریم به نحوی که کاتالیست و تجهیزات کاهش آلایندگی خودروها فرسوده شده و عملا از بین رفته است. خودروهای معمولی چندین برابر یک خودروی استاندارد انتشار آلایندگی دارند. این موضوع در مصرف سوخت، ایمنی و آلایندگی نسبت به خودروهای استاندارد و نوشماره در شرایط بدتری هستند.

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین