جمعه 7 ارديبهشت 1403-21:59 شمسی /4/26/2024 9:59:42 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:43513
  • زمان انتشار:يکشنبه 3 مهر 1401-15:35
نظر بانک مرکزی برگشت

حدودا هفت ماه از صدور فرمان هشت ماده ای خودرویی رئیس جمهور می گذرد، فرمانی که یکی از بندهای مهم آن آزادسازی واردات خودرو بود؛ با این حال ورود خودرو به کشور هنوز رنگ اجرا به خود نگرفته است.
تعلیق واردات خودرو

به گزارش خبرنگار خودرونامه، اسفند سال گذشته که رئیس جمهور در جریان بازدید از ایران خودرو فرمان آزادسازی واردات خودرو را داد، گمان می رفت ظرف چند ماه و پس از چهار سال ممنوعیت، خودروهای خارجی باز هم مهمان بازار کشور شوند. حالا اما مهر ماه هم از راه رسیده و هنوز خبری از ورود خودروهای خارجی نیست، موضوعی که به نظر می رسد با عدم احیای برجام و مسئله تامین ارز ارتباط دارد.

پس از آنکه رئیس جمهور دستور آزادسازی واردات خودرو را داد، وزارت صمت اعلام کرد آیین نامه مربوطه را ظرف سه ماه تدوین و اعلام خواهد کرد. تدوین و اعلام آیین نامه واردات خودرو اما با تاخیر انجام شد، ضمن آنکه نتوانست نظر مثبت افکار عمومی، فعالان عرصه واردات و کارشناسان را جلب کند. حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز که که گفته می شد در جریان تدوین آیین نامه واردات خودرو هستند، از آیین نامه موردنظر استقبال نکردند.

ابلاغ آیین نامه اما مصادف بود با روزهایی که ایران و آمریکا بر سر احیای برجام به نزدیکی های توافق رسیده بودند. در واقع مسوولان صمت با فرض اینکه برجام احیا و تحریم ها لغو خواهد شد، آیین نامه واردات خودرو را اعلام و هیات دولت نیز آن را تایید کرد. ازآنجاکه با احیای برجام، درآمد ارزی کشور افزایش می یافت، وزارت صمت و بانک مرکزی بابت تامین ارز موردنیاز واردات خودرو خیال شان راحت شده بود. اصلا یکی از دلایل تاخیر در اعلام آیین نامه واردات خودرو همین دغدغه ارزی به خصوص از سوی بانک مرکزی بود که با نزدیک شدن ایران و آمریکا به توافق برجامی، تا حد زیادی رفع شده بود. با این حال برجام باز هم احیا نشد تا تحریم ها کماکان پایدار باقی بماند و امید افزایش درآمد ارزی کشور از بین برود.

آن طور که خودرونامه از منابع آگاه کسب اطلاع کرده، عدم احیای برجام، بانک مرکزی را بابت تامین ارز موردنیاز واردات (که در آیین نامه یک میلیارد دلار در نظر گرفته شده است) دچار تردید کرده و از همین رو واردات فعلا به نوعی معلق مانده است. بانک مرکزی از ابتدا نیز بابت تامین ارز واردات خودرو در شرایط تحریم تردید داشت اما وقتی برجام در آستانه احیا قرار گرفت، به خیال حصول توافق بین ایران و آمریکا، نظرش برگشت. حالا که برجام فعلا احیا نشده، بانک مرکزی باز هم در مورد تامین ارز واردات خودرو دچار تردید شده و باید منتظر ماند و دید در این شرایط آیا طی امسال خودروهای خارجی وارد کشور خواهند شد؟ 

 

  


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین