جمعه 10 فروردين 1403-8:36 شمسی /3/29/2024 8:36:29 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:43502
  • زمان انتشار:چهارشنبه 30 شهريور 1401-18:9
دولت در حال عقب نشینی از سیاست کهنه است

وزیر اقتصاد تلویحا برنامه دولت برای خروج خودرو از شمول قیمت گذاری دستوری را تایید کرد.
انقضای تاریخ قیمت دستوری خودرو؟

خودرونامه، بهنام موذن: به گفته احسان خاندوزی، وزارت اقتصاد مذاکراتی را با وزارت صمت درباره تنظیم گری در خودروسازی طی سال های آینده و چاره سازی برای قیمت‌های دستوری در این صنعت، به عنوان دو پیش نیاز قطعی خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا، انجام داده است. این گفته خاندوزی گمانه زنی ها درباره تصمیم دولت برای عبور از سیاست قیمت گذاری دستوری در حوزه خودرو را تقویت می کند.

طی چند ماه گذشته اظهارات مختلفی در نقد قیمت گذاری دستوری از سوی مقامات و سیاست گذاران مطرح شده که جمع بندی آنها حکایت از به سر رسیدن تاریخ انقضای این سیاست دارد. از اواخر سال 91 بود که با ورود شورای رقابت، سایه سنگین قیمت گذاری دستوری روی صنعت خودرو افتاد. با وجود انتقادهای فراوان به این سیاست و همچنین خساراتی که به صنعت و بازار خودرو از ناحیه آن وارد شد، قیمت گذاری دستوری همچنان پابرجاست. این در حالی است که طی چند وقت گذشته زمزمه هایی مبنی بر تصمیم دولت مبنی بر حذف این سیاست به گوش می رسد. در واقع از قبل نیز نشانه هایی مبنی بر حذف قیمت گذاری دستوری خودرو وجود داشت و حالا اظهارات وزیر اقتصاد این احتمال را تقویت کرده است.

همین چندی پیش بود که محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور اعلام کرد دولت باید از خودروسازی برود و در قیمت گذاری دخالت نکند. همچنین غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز اخیرا در گفت و گویی عنوان کرد که قیمت گذاری دستوری ریشه شرعی ندارد و اسلام می گوید قیمت باید در نظام عرضه و تقاضا تعیین شود. حالا با توجه به اظهارات وزیر اقتصاد، مشخص می شود که تصمیم دولت برای کنار گذاشتن خودرو از شمول قیمت گذاری دستوری جدی است، هرچند مشخص نیست این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد.

البته مقدمات این اتفاق از قبل فراهم شده، از جمله حذف شورای رقابت از پروسه قیمت گذاری خودرو و همچنین عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا. خودروهایی که در بورس عرضه شده اند هرچند هنوز در قید و بند قیمت گذاری دستوری قرار دارند، اما گفته می شود قیمت پایه آنها به نحوی تعیین شده که زیانی متوجه خودروسازان نمی کند. 

به نظر می رسد وزارت صمت از عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان یک راهکار میانه استفاده کرده تا در نهایت به آزادسازی قیمت برسد. 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین