شنبه 15 ارديبهشت 1403-11:25 شمسی /5/4/2024 11:25:02 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:43491
  • زمان انتشار:سه شنبه 29 شهريور 1401-16:57
سمند، 405 و تیبا راهی موزه می شوند

با اعلام مدیرعامل ایران خودرو، تولید سمند و پژو 405 به زودی و برای همیشه در این شرکت متوقف خواهد شد، دو خودرویی که بین 20 تا 30 سال از عمر آنها می گذرد.
وداع با پیرمردهای مخصوص

خودرونامه، بهنام موذن: با حذف سمند و پژو 405، این دو خودرو نیز به جمع محصولاتی می پیوندند که طی دو دهه گذشته به دلیل قدیمی بودن و ناتوانی در پاس کردن استانداردهای جدید، راهی موزه شدند. پیکان و پراید دو نمونه شاخصی هستند که در این سال ها از خط تولید خودروسازان حذف شده اند و حالا قرار است سمند و پژو 405 هم به جمع آنها بپیوندند. البته به این جمع باید تیبا را هم اضافه کرد، خودرویی که در سایپا تولید می شود و زمزمه های حذف آن به گوش می رسد. مرور اسامی این خودروها نشان می دهد عملا پیرمردهای جاده مخصوص یکی یکی در حال بازنشستگی هستند و بناست محصولاتی جدید یا کم سن و سال تر جایگزین آنها شوند.

در این بین، سمند در اواخر دهه 70 روی پلت فرم پژو 405 طراحی و با نام خودرو ملی عرضه شد. ایران خودرویی ها چند مدل فیس لیفت را بر پایه سمند ساختند که معروف ترین آنها سورن نام دارد. البته دنا نیز عملا بر پایه سمند ساخته شده، با این حال ایران خودرویی ها آن را نه یک فیس لیفت که محصولی جدید می دانند. سمند در این سال ها توانست بخش قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده و حتی روانه بازارهای صادراتی از جمله روسیه و ونزوئلا نیز بشود. به نظر می رسد ایران خودرویی ها قصد دارند تولید مدل سورن پلاس را ادامه دهند، ضمن آنکه برای جبران جای خالی سمند، تیراژ دنا را افزایش خواهند داد.

پژو 405 نیز که در لیست حذفی ها قرار گرفته، از حدودا 30 سال پیش راهی بازار خودرو ایران شد و پیش تر مدل GLX آن به موزه رفت. حالا نیز قرار است مدل SLX این خودرو از رده خارج شود تا 405 هم به عنوان یکی از پرفروش ترین خودروهای بازار ایران حکم بازنشستگی اش را دریافت کند.

در نهایت اینکه تیبا هم به عنوان خودرویی با عمر حدودا 20 سال دیگر محصول در آستانه حذف خودروسازی کشور است. تیبا قرار بود پس از حذف پراید جای خالی آن را پر کند، اما حالا خود نیز همنشین پریاد در موزه خواهد شد.

آن طور که خودروسازان اعلام کرده اند، با حذف این محصولات، مدل های جدیدی توسط آنها عرضه خواهد شد. در این بین، ایران خودرو عرضه ری را را در برنامه دارد و سایپایی ها نیز می خواهند سهند و آریا را روانه بازار کنند. البته صحبت هایی مبنی بر عرضه یک خودرو مشترک بین این دو شرکت نیز مطرح شده و به نظر می رسد گزینه مدنظر آنها رنو کوئید است.

 

 

 

برچسب ها:

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین