چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403-7:3 شمسی /4/24/2024 7:03:36 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:43480
  • زمان انتشار:دوشنبه 28 شهريور 1401-16:59
خودروهای ایرانی به آمریکای جنوبی می روند

با اعلام نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا، چهار مدل خودرو ایرانی که بین 12 تا 16 هزار دلار قیمت خواهند داشت، در این کشور و از طریق شرکت ونیراتو مونتاژ می شوند. 
بازگشت به ونزوئلا

به گزارش خبرنگار خودرونامه، مادورو در جریان بازدید از نمایشگاه علمی، فناوری و صنعتی مشترک ایران و ونزوئلا که با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و خودروسازان ایرانی در کاراکاس پایتخت ونزوئلا آغاز به کار کرده، خبر بازگشت خودروهای ایرانی به این کشور را اعلام کرد. خودروهای ایرانی سال ها پیش در ونزوئلا عرضه شدند و حالا پس از یک دوره طولانی تعلیق، مدل های جدیدی از تولیدات ایران خودرو و سایپا راهی این کشور واقع در آمریکای جنوبی خواهند شد.

خودروسازان کشور سال ها پیش و با دستور دولت محمود احمدی نژاد مجبور به سرمایه گذاری در این کشور آمریکای جنوبی شدند. ونزوئلا در فاصله تقریبا 12 هزار کیلومتری ایران قرار دارد و همین فاصله طولانی از دید بسیاری کارشناسان و فعالان خودروسازی یکی از دلایل اصلی عدم توجیه اقتصادی تولید در ونزوئلا بود. با این حال در آن سال ها ایران و ونزوئلا در اوج رابطه با یکدیگر بودند و از همین رو طرفین بر سر تولید سمند و پراید در این کشور به توافق رسیدند. گفته می شود ایران برای تولید خودروهای سمند و پراید در ونزوئلا 70 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است. دو طرف اما شرکت مشترکی به نام ونیراتو نیز تاسیس کردند و در آن سمند با نام سنتارو و پراید با نام تورپیال به تولید رسیدند، البته در تیراژی بسیار اندک.

با وجود عدم توجیه اقتصادی مونتاژ خودرو در ونزوئلا (به دلیل انکه قطعات از ایران به این کشور حمل می شد)، دولت وقت تحت تاثیر مسائل سیاسی، خودروسازان را مجبور به سرمایه گذاری در ونزوئلا کرد، پروژه ای که البته ناکام ماند و اهدافش محقق نشد. این پروژه اما در دو دولت حسن روحانی به نوعی تعلیق شد و کارخانه ونیراتو عملا خوابید. حالا در دولت رئیسی قرار است کارخانه موردنظر احیا شده و تولید خودروهای ایرانی در آن از سر گرفته شود. آن طور که در خبرها آمده، طبق توافق نامه همکاری بین ایران و ونزوئلا، صادرات خودروهای داخلی به این کشور نیز در دستور کار قرار دارد.  در واقع علاوه بر اینکه ایران و ونزوئلا قصد احیای کارخانه ونیراتو را در این کشور دارند، به عرضه خودرو از مسیر صادرات نیز فکر کرده اند.

حدود 40 درصد از کارخانه ونیراتو متعلق به سایپا است و این شرکت قصد دارد کوئیک و ساینا مدل اس را در آن مونتاژ کند. پیش تر نیز وزیر حمل و نقل ونزوئلا از برنامه خرید ۱۰ هزار خودرو از سایپا بصورت قطعات منفصل و محصول کامل خبر داد که در ونزوئلا مونتاژ و وارد بازار این کشور خواهد شد.

با توجه به سرمایه گذاری مشترک ایران خودرو و سایپا در ونزوئلا، این احتمال وجود دارد که دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز عرضه خودرو در این کشور را از سر بگیرد. ایران خودرویی ها البته سمند را از خط تولید خود خارج کرده اند، بنابراین برای حضور دوباره در ونزوئلا باید به فکر عرضه محصول جدیدی باشند. به نظر می رسد دنا و تارا گزینه های ایران خودرو برای بازگشت به ونزوئلا خواهند بود.

مشخص نیست بازگشت خودروسازان به ونزوئلا مطابق با میل آنها انجام می شود یا همچنان مسائل سیاسی در این ماجرا نقش دارد. مانند دهه 80، همچنان بسیاری از کارشناسان و فعالان خودروسازی معتقدند حضور در ونزوئلا با توجه به بعد طولانی مسافت و عدم وجود زیرساخت های قطعه سازان ایرانی در این کشور، از توجیه اقتصادی لازم برخوردار نیست.



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین