به گزارش خبرنگار خودرونامه، تا پیش از اعمال سیستم قرعه کشی، خودروسازان سایت فروش خود را تا وقتی ظرفیت وجود داشت، باز نگه می داشتند و با اتمام آن، سایت بسته می شد. در آن دوران اعتراضات زیادی از سوی شهروندان بابت عدم موفقیت در ثبت نام خودرو به وجود می آمد و خیلی ها حتی معتقد بودند خودروها به افرادی خاص تعلق می گیرد. با توجه به فاصله زیاد بین قیمت کارخانه و بازار خودروها، شهروندان به دنبال آن بودند تا خودرو مدنظر خود را به صورت مستقیم از خودروساز خریداری کنند و طبعا با توجه به ظرفیت محدود، دست خیلی از آنها به خودرو با قیمت کارخانه نمی رسید.
البته بیشتر تقاضا برای ثبت نام خودرو، کاذب و به هوای استفاده از رانت موجود (ناشی از اختلاف قیمت کارخانه و بازار) بود و عده کمی حکم مصرف کننده واقعی را داشتند. در این شرایط، دولت به جای آنکه این ماجرا را از ریشه حل کرده و به رانت بازار خودرو پایان دهد، سیستم قرعه کشی را در نظر گرفت تا شانس شهروندان برای دسترسی به این رانت یکسان شود.
هرچند دولت شعار تنظیم بازار را به واسطه لاتاری خودرو داد، اما هرگز موفق عمل نکرد و سفره رانت نیز جمع نشد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم اما وزارت صمت از همان ابتدا وعده حذف قرعه کشی خودرو را داد و حالا طبق گفته های معاون حمل و نقل این وزارتخانه، قرار است بساط قرعه کشی تا پایان سال جمع شود.
این در حالی داست که مشخص نیست با حذف قرعه کشی، چه شیوه ای جایگزین آن خواهد شد؟ البته سناریوهای مختلفی در این مورد وجود دارد که یکی از محتمل ترین آنها، عرضه کامل خودروهای داخلی در بورس کالا است. در حال حاضر چندین مدل خودرو در بورس کالا پذیرش و عرضه شده اند، اما برخی خودروها که عموما پرتیراژ هم هستند، هنوز تحت سیستم لاتاری و یا طبق روش قبلی خودروسازان (فروش تا اتمام ظرفیت) عرضه می شوند. بنابراین یکی از گزینه های جدی برای جایگزینی سیستم قرعه کشی خودرو، بورسی شدن همه خودروها است که البته وزارت صمت قلبا چندان میلی به آن ندارد و شاید به عنوان راهکار آخر به آن رضایت دهد.
در کنار بورس کالا، یک گزینه دیگر نیز برای جایگزینی لاتاری وجود دارد و آن، عرضه خودرو در حاشیه بازار است. بر این اساس، این امکان وجود دارد که دولت دست از سر قیمت خودرو بردارد و به شرکت های خودروساز اجازه دهد تا محصولات خود را با قیمتی نزدیک به بازار بفروشند. هر یک از ایت دو روش اجرا شوند، تا حد زیادی از رانت بازار خودرو خواهند کاست، زیرا قیمت کارخانه و بازار به هم نزدیک می شود.
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست