جمعه 28 ارديبهشت 1403-8:36 شمسی /5/17/2024 8:36:48 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:43425
  • زمان انتشار:سه شنبه 22 شهريور 1401-14:34
خودرونامه بررسی کرد:

این روزها در حالی که رکودی سنگین در بازار خودرو کشور حکمفرماست، منحنی قیمت روندی صعودی را به خود گرفته است. آن طور که فعالان بازار می گویند، قیمت خودرو به خصوص طی چند روز گذشته روندی صعودی داشته و این موضوع در تضاد با رکود بازار است.
چرا قیمت خودرو صعودی شد؟

به گزارش خبرنگار خودرونامه، در واقع با توجه به اینکه خرید و فروش راکد است، انتظار می رود قیمت افت کرده یا حداقل ثابت بماند، با این حال فعلا روندی عکس در بازار شکل گرفته است. حال پرسش اینجاست که چرا بازار خودرو با وجود رکود سنگین، در ریل افزایش قیمت افتاده است؟

هرچند در حالت کلی کمبود عرضه به عنوان دلیل اصلی رشد قیمت اعلام می شود، با این حال با توجه به رکود تقاضا و همچنین تخلیه انبار خودروسازان از محصولات ناقص و تجاری سازی آنها، به نظر می رسد صعود قیمت این چند روزه ریشه در مسائلی دیگر نیز دارد.

رشد انتظارات تورمی و بلاتکلیفی واردات، احتمالا دو علت اصلی رشد قیمت در بازار خودرو طی چند روز گذشته هستند. در این چهار سال و اندی که از تحریم می گذرد، همواره با رشد انتظارات تورمی و افزایش قیمت ارز، بازار خودرو نیز تحت تاثیر قرار گرفته و منحنی قیمت در آن صعودی شده است. در حال حاضر نیز با توجه به اینکه احیای برجام به محاق رفته و صحبت هایی مبنی بر موکول شدن مذاکرات به آبان ماه مطرح شده، انتظارات تورمی افزایش یافته و بازار خودرو نیز به پیروی از آن در مسیر رشد قیمت افتاده است.

به نظر می رسد اگر طی روزها یا هفته های آتی اخبار مثبتی درباره مذاکرات احیای برجام منتشر شود، انتظارات تورمی کاهش یافته و به تبع آن، قیمت ارز نیز نزولی شده و منحنی قیمت در بازار خودرو افت خواهد کرد. از آن سو اگر بازار با خبرهای منفی بیشتری درباره احیای برجام مواجه شود، ادامه رشد قیمت خودرو در بازار محتمل خواهد بود.

اما مسئله اثرگذار دیگر در ماجرای رشد قیمت خودرو طی چند روز گذشته، بلاتکلیفی واردات است. جدا از اینکه آیین نامه واردات خودرو منتقدان زیادی دارد، به نظر می رسد عدم احیای برجام نیز سبب شده بانک مرکزی نسبت به تامین ارز موردنیاز واردات دچار تردید شود. حتی زمزمه هایی مبنی بر تعویق واردات خودرو نیز به گوش می رسد. این موضوع به نوبه خود اثر افزایشی روی منحنی قیمت در بازار خودرو گذاشته است. کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقدند با ورود خودروهای خارجی به بازار، قیمت شکسته می شود، چه آنکه خبر آزادسازی واردات نیز به نوبه خود در مقطعی سبب نزولی شدن قیمت شد. بنابراین طبیعی است که بلاتکلیفی واردات و اخبار غیر رسمی مبنی بر تعلیق آن، سبب صعودی شدن قیمت در بازار شود.

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین