سه شنبه 13 خرداد 1404-21:30 شمسی /6/3/2025 9:30:08 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:43352
  • زمان انتشار:سه شنبه 15 شهريور 1401-18:27
فروش یکپارچه خودروسازان به خط پایان رسید؟

سومین مرحله از فروش یکپارچه خودرو در حالی از فردا آغاز خواهد شد که به نظر می رسد تعداد مدل های عرضه شده در آن نسبت به دو مرحله قبلی به شدت افت کرده است. 
لشکر غایبین لاتاری خودرو

به گزارش خبرنگار خودرونامه، طبق اعلام وزارت صمت، در سومین دوره فروش یکپارچه نزدیک به 60 هزار خودرو عرضه می شود که 50 درصد این ظرفیت به طرح جوانی جمعیت اختصاص یافته و 20 درصد ظرفیت نیز سهم خودروهای فرسوده است. بنابر آنچه خبرگزاری تسنیم منتشر کرده، در فروش فردا تنها ایران خودرو و آرین پارس موتور شرکت دارند و در مجموع فقط پنج مدل خودرو عرضه خواهد شد. در گزارش این خبرگزاری اشاره ای به عرضه دیگر خودروها نشده، ضمن آنکه خبری از فروش فوق العاده هم نیست.

بر این اساس، تارا در دو مدل دستی و اتومات، دنا پلاس توربو در مدل های دستی و اتومات و لاماری ایما، خودروهایی هستند که در سومین مرحله از فروش یکپارچه عرضه خواهند شد. در مقایسه با دو مرحله قبلی، تعداد مدل های عرضه شده در سامانه فروش به شدت افت کرده که نشان از خارج شدن خودروهای غایب، از فرآیند قرعه کشی دارد. طبق آنچه در سایت سامانه یکپارچه فروش آمده، چندین مدل خودرو اعم از کوئیک، شاهین، ساینا، جک، ام وی ام و آریزو از شمول لاتاری خارج و شهروندان برای ثبت نام و خرید آنها نیازی به شرکت در قرعه کشی ندارند. بنابراین طبیعی است که نام این خودروها در لیست محصولاتی که بناست در فروش سوم عرضه شوند، نیاید. این در حالی است که برخی دیگر از خودروها مانند پژو 206، پارس و 207 با وجود آنکه رسما خبری در مورد حذف آنها از فرآیند قرعه کشی مطرح نشده، احتمالا در فروش فردا غایب هستند.

اگر خودروهای موردنظر فردا در جریان فروش یکپارچه سوم عرضه نشوند، دو اتفاق در مورد آنها محتمل است. اول اینکه تولید آنها به حدی نبوده که قابل عرضه در سامانه فروش باشند. اتفاق دوم نیز این است که وزارت صمت خودروهای موردنظر را از لیست قرعه کشی کنار گذاشته است.

این وزارتخانه قصد دارد به ماجرای لاتاری خودرو تا پایان امسال خاتمه دهد و در این راستا سیاست حذف تدریجی را در نظر گرفته است. با حذف قرعه کشی اما این پرسش در ذهن افکار عمومی ایجاد شده که روش جایگزین چیست و خودروها در چه بستری و با چه سازوکار قیمتی عرضه خواهند شد؟

در این مورد سه مسیر قابل پیش بینی است؛ نخست، فروش خودرو در بورس کالا، دوم عرضه خودروها طبق روال قبل از سیستم قرعه کشی (روش فروش سنتی خودروسازان) و سوم آزادسازی قیمت. در حال حاضر بخشی از خودروهای داخلی در بورس کالا عرضه می شوند و برخی دیگر در بستر سامانه یکپارچه و البته بدون قرعه کشی. حال باید منتظر ماند و دید وزارت صمت چه روشی را برای فروش خودروها پس از کنار گذاشتن سیستم لاتاری برمی گزیند.

در حال حاضر زمزمه هایی مبنی بر احتمال حذف قیمت گذاری دستوری خودرو به گوش می رسد و گفته می شود وزارت صمت می خواهد ابتدا تمام خودروها را روانه بورس کالا کرده و سپس مجوز آزادسازی قیمت آنها را صادر کند.  

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین