يکشنبه 30 ارديبهشت 1403-2:29 شمسی /5/19/2024 2:29:01 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:43264
  • زمان انتشار:چهارشنبه 9 شهريور 1401-12:19
خودروسازان 195 هزار دستگاه کمتر از برنامه صمت تولید کردند

خودروسازان بزرگ کشور با وجود آنکه توانستند تیراژ خود را در پنج ماه ابتدایی امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دهند، اما همچنان از برنامه تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت عقب هستند.
تولید عقب مانده

به گزارش خبرنگار خودرونامه، وزارت صمت تیراژی یک میلیون و 600 هزار دستگاهی را برای خودروسازان کشور طی سال جاری در نظر گرفته که یک میلیون و 400 هزار دستگاه آن سهم ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو است. بنابراین این سه شرکت در مجموع باید به طور متوسط در هر ماه از سال جاری حدودا 117 هزار دستگاه تولید داشته باشند تا در پایان سال به هدف معین شده برسند. با توجه به این عدد، تولید سه خودروساز بزرگ کشور در پایان پنج ماه ابتدایی امسال باید به حدود 585 هزار دستگاه می رسید، با این حال آنها بسیار کمتر از این رقم تولید داشته اند.

طبق آمار ارائه شده از سوی خودروسازان به بورس، آنها در مجموع حدود 390 هزار دستگاه محصول را در پنج ماه ابتدایی امسال به تولید رسانده اند که با وجود رشد حدودا 13 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، از عقب ماندگی خودروسازان (نسبت به برنامه تولید) حکایت دارد. با توجه به اینکه خودروسازان برای تحقق برنامه ریزی صمت باید 585 هزار دستگاه محصول را تا پایان مرداد تولید می کردند، تیراژ 390 هزار دستگاهی شان از کسری 195 هزار دستگاهی حکایت دارد. بنابراین ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع تا پایان مرداد حدودا 33 درصد از برنامه ریزی تولید وزارت صمت عقب بوده اند و به طور متوسط در هر ماه به جای 117 هزار دستگاه، 78 هزار دستگاه محصول به تولید رسانده اند. اگر فرض کنیم خودروسازان با همین فرمان پیش بروند، کل تیراژ آنها در پایان سال (با توجه به تولید متوسط ماهانه 78 هزار دستگاهی) به 950 هزار دستگاه نیز نخواهد رسید. بنابراین آنها در پایان سال نهایتا 67 درصد از برنامه وزارت صمت در حوزه تولید خودرو را محقق خواهند کرد.

این در حالی است که اگر قرار بر تحقق برنامه 1.4 میلیون دستگاهی مدنظر وزارت صمت باشد، خودروسازان باید در هفت ماه باقیمانده تا پایان سال، بیش از یک میلیون دستگاه دیگر تولید کنند. برای رسیدن به این تیراژ، نیاز است خودروسازان به طور متوسط ماهی حدودا 143 هزار دستگاه تیراژ داشته باشند، اتفاقی که رخ دادن آن با توجه به تجربه پنج ماهه و همچنین چالش های موجود بر سر راه تولید، بسیار بعید به نظر می رسد.

طبق آماری که از صورت های مالی خودروسازان استخراج شده، بیشترین تیراژ پنج ماهه را ایران‌خودرویی‌ها در اختیار دارند که توانسته‌اند بیش از  162 هزار دستگاه محصول را تولید کنند. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تولید ایران‌خودرو رشدی 24درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که سایپایی‌ها با تولیدی کمتر از 128 هزار دستگاهی در پنج ماه امسال، کاهش تیراژ  سه درصدی داشته اند.  همچنین پارس خودرو نیز که حدود 49 هزار و 500 دستگاه تولید داشته،  نسبت به پنج ماه ابتدایی سال گذشته افزایش 13 درصدی را ثبت کرده است.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین