دوشنبه 31 ارديبهشت 1403-2:33 شمسی /5/20/2024 2:33:47 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:43136
  • زمان انتشار:يکشنبه 30 مرداد 1401-18:50
خلف وعده وزارت صمت

با وجود آنکه قرار بود وزارت صنعت، معدن و تجارت دیروز آیین نامه واردات خودرو را اعلام کند، تا لحظه تنظیم این گزارش خبری از آن نیست. هفته گذشته رضا فاطمی امین وزیر صمت اعلام کرد آیین نامه واردات خودرو در هیات دولت نهایی شده و شنبه (بیست و نهم مرداد) اعلام خواهد شد.
آیین نامه واردات خودرو کو؟

خودرونامه، بهنام موذن: روزی که وزیر صمت خبر از نهایی شدن آیین نامه واردات خودرو داد، اخبار مثبتی مبنی بر احیای برجام نیز به گوش می رسید و از همین رو گمان می رفت بین این دو ماجرا ارتباط مستقیم وجود دارد. در واقع این گمانه زنی وجود داشت که هفته گذشته چون صحبت از احیای برجام بود و این موضوع می توانست و می تواند درآمد ارزی کشور را بالا ببرد، دغدغه دولت بابت تامین ارز واردات رفع و آیین نامه مربوطه نهایی شده است.

از همین رو احتمال می رفت وزارت صمت طبق وعده فاطمی امین دیروز آیین نامه واردات خودرو را اعلام کند، اما تا غروب امروز نیز این اتفاق رخ نداد. البته یک منبع آگاه در وزارت صمت در پاسخ به پیگیری های خبرنگار خودرونامه اعلام کرد آیین نامه واردات خودرو احتمالا طی یکی دو روز آینده اعلام خواهد شد.

تا به امروز چند مسئله در مورد واردات خودرو قطعی شده که شامل سقف 20 هزار دلاری، در اولویت قرار داشتن خودروهای اقتصادی و ورود هیبریدی ها و برقی ها به مناطق آزاد (در فاز نخست) می شود. البته زمزمه هایی مبنی بر واردات توسط خودروسازان نیز به گوش می رسد که هنوز جزئیات خاصی از آن در دست نیست.

اما در باب اینکه چرا آیین نامه واردات خودرو بر خلاف وعده وزیر صمت هنوز اعلام نشده، چند احتمال وجود دارد. نخست اینکه ممکن است تردید در احیای برجام و لغو تحریم به این زودی ها، وزارت صمت را در اعلام و ابلاغ آیین نامه واردات خودرو محتاط کرده باشد. در واقع احتمال می رود وزارت صمت اعلام آیین نامه را تا وقتی احیای برجام قطعی و رسمی شود، به بهانه های مختلف به تاخیر بیندازد.

سناریوی دیگر این است که وزارت صمت بازخورد مناسبی را از سوی فعالان عرصه واردات خودرو، پس از انتشار جزئیات اولیه آیین نامه، نگرفته و قصد دارد نظرات آنها را نیز بشنود و تا حد امکان اعمال کند. اتفاقا همین روز گذشته بود که حجت اله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام کرد آیین‌نامه واردات خودرو هنوز نهایی نشده و از طرفی نظرات فعالان این حوزه باید لحاظ شود. با توجه به این گفته فیروزی و همچنین نارضایتی فعالان عرصه واردات از مدل مدنظر دولت برای ازسرگیری واردات خودرو (که معمولا به نمایندگی از مهدی دادفر رئیس انجمن واردکنندگان خودرو اعلام می شود)، احتمال دارد وزارت صمت آیین نامه مربوطه را پس از جلب نظر مساعد آنها اعلام کند.

در نهایت اینکه یک احتمال دیگر درباره عدم اعلام آیین نامه واردات خودرو وجود دارد و آن، گیر کردن آیین نامه در روند بروکراسی است. بر این اساس ممکن است آیین نامه واردات خودرو واقعا آماده و نهایی شده، اما در دالان مراحل اداری گیر افتاده باشد. اگر این سناریو درست باشد، احتمالا وزارت صمت به زودی آیین نامه واردات خودرو را اعلام خواهد کرد.  


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین