چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403-8:44 شمسی /5/15/2024 8:44:45 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:43125
  • زمان انتشار:شنبه 29 مرداد 1401-16:22
روایت بورسی از غول های جاده مخصوص

آخرین صورت‌های مالی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو نشان می‌دهد در مجموع کمتر از 37 هزار نفر (36 هزار و 487 نفر) در بخش‌های تولیدی و غیر تولیدی این سه شرکت مشغول فعالیت هستند. این آمار طبق آخرین صورت های مالی ارائه شده به بورس تا پایان خرداد، به دست آمده است.
خودروسازان چقدر نیرو دارند؟

خودرونامه، بهنام موذن: با در نظر گرفتن تیراژ سال گذشته خودروسازان بزرگ کشور (حدود 870 هزار دستگاه)، مشخص می شود که به ازای هر یک نفر شاغل در سه خودروساز بزرگ کشور، حدودا 24 دستگاه خودرو تولید شده است. این در حالی است که در مقایسه با سرانه جهانی، این عدد در شرکت‌های بزرگ جهان بسیار کمتر است، به نحوی که به ازای هر یک نفر نیروی کار، تعداد بسیار بیشتری خودرو در دنیا تولید می‌شود. 

البته خودروسازی ایران ظرفیت تولیدی بالای دو میلیون دستگاه را داراست که سهم اعظم آن به سه شرکت اصلی تعلق دارد. بنابراین اگر فرض کنیم ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع دو میلیون دستگاه تولید داشته باشند، با احتساب نیروی کار حدودا 37 هزار نفری فعلی، به ازای هر یک نفر پرسنل این شرکت ها، 54 دستگاه خودرو در سال تولید می شود.  

طبق برنامه وزارت صمت، قرار است امسال تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسد که سهم سه شرکت اصلی، 1.4 میلیون دستگاه است. با در نظر گرفتن این عدد و با فرض آنکه تعداد پرسنل خودروسازان بزرگ تا پایان سال تغییر خاصی نکند، امسال به ازای هر یک نفر شاغل در ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، حدودا 44 دستگاه محصول تولید خواهد شد. همچنین با توجه به برنامه‌ریزی وزارت صمت برای تولید سه میلیون دستگاهی خودرو در سال ۱۴۰۴، تعداد خودروی تولیدی به ازای هر یک نفر نیروی کار در خودروسازی کشور (به شرط تثبیت تعداد پرسنل فعلی) به بیش از ۸۳ دستگاه خواهد رسید، یعنی تقریبا سه برابر میزان فعلی. 

اما بنابر صورت‌های مالی ارائه شده به بورس توسط ایران خودرو، این شرکت تا پایان خرداد امسال 21 هزار و 789 نفر نیروی انسانی اعم از پرسنل تولیدی و غیر تولیدی داشته است. در این بین، 15 هزار و 150 نفر در بخش تولیدی ایران خودرو مشغول به کار بوده‌اند و شش هزار و 639 نفر نیز کارکنان به اصطلاح ستادی یا همان غیر تولیدی به شمار می‌روند. بنابراین نسبت پرسنل تولیدی به ستادی در ایران خودرو از جمع کل پرسنل سال گذشته این شرکت، حدودا 70 به 30 است. ایران خودرو اعلام کرده قصد کم و زیاد کردن پرسنل خود را تا پایان امسال ندارد. ایران خودرو به ازای هر یک نفر پرسنل، حدودا 21 دستگاه محصول به تولید رسانده است.

از ایران خودرو که بگذریم، طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس توسط سایپا، کل نیروی انسانی این شرکت تا پایان خرداد امسال هشت هزار و 450 نفر بوده است. شش هزار و 200 نفر از این تعداد، در بخش تولیدی سایپا مشغول به کارند  و ۲ هزار و 250 نفر دیگر نیز کارکنان به اصطلاح ستادی یا غیرتولیدی به شمار می‌روند. نسبت نیروی انسانی تولیدی در سایپا به نیروی غیر تولیدی در این شرکت، تقریبا 72 درصد به 28 درصد است. با توجه به تولید بیش از 260 هزار دستگاهی سایپا در سال گذشته، این شرکت به ازای هر یک نفر پرسنل خود کمتر از 31 دستگاه خودرو تولید کرده است.

نصف نیروی انسانی پارس خودرو، غیر تولیدی اند

در نهایت اما بنابر صورت‌های مالی ارائه شده به بورس توسط پارس‌خودرو، کل نیروی انسانی این شرکت تا پایان خرداد امسال شش هزار و 248 نفر بوده است. از این جمع، سه هزار و 310 نفر در بخش تولیدی پارس‌خودرو مشغول به کار بوده‌اند و ۲ هزار و 938 نفر دیگر نیز کارکنان غیرتولیدی به شمار می‌روند. بنابراین حدودا ۴۷ درصد از پرسنل پارس خودرو در بخش غیرتولیدی این شرکت مشغول به کار هستند و سهم پرسنل تولیدی تنها ۵۳ درصد اعلام شده است. با توجه به این آمار، پارس خودرویی ها دارای بیشترین نیروی غیر تولیدی در خودروسازی کشور هستند. پارس خودرویی ها در سال گذشته حدودا 110 هزار دستگاه محصول را به تولید رسانده اند، بنابراین به ازای هر یک نفر شاغل در این شرکت، کمتر از 18 دستگاه خودرو تولید شده است.  

 

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین