جمعه 28 ارديبهشت 1403-9:54 شمسی /5/17/2024 9:54:38 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:43098
  • زمان انتشار:پنجشنبه 27 مرداد 1401-3:18
دولت از نهایی شدن ورود خودرو به کشور خبر داد

با اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت، آیین نامه واردات خودرو پس از حدود دو ماه تاخیر، در دولت نهایی شد و شنبه هفته آینده جزئیات آن اعلام می شود. 
خودرو در پساواردات

خودرونامه، بهنام موذن: با ابلاغ آیین نامه، ورود خودرو به کشور پس از چهار سال و اندی از سر گرفته خواهد شد، اتفاقی که می تواند ضمن ریزش قیمت در بازار خودروهای خارجی، بازار داخلی ها را نیز تحت تاثیر قرار داده و از قیمت آنها بکاهد. 

آزادسازی واردات خودرو از اسفند سال گذشته و پس از آنکه رئیس جمهور در جریان بازدید از ایران خودرو فرمانی هشت ماده ای در حوزه خودرو صادر کرد، کلید خورد. ابراهیم رئیسی در یکی از بندهای این فرمان دستور آزادسازی واردات خودرو را پس از چهار سال داد و وزارت صمت نیز مکلف به تدوین آیین نامه شد. قرار بود تا خرداد آیین نامه واردات نهایی شود، اما به دلایل مختلف که به نظر می رسد مهترین آن نگرانی بانک مرکزی از تامین ارز واردات بوده، ماجرا به درازا کشید. گویا دغدغه بانک مرکزی به نحوه تامین ارز واردات خودرو در این شرایط تحریمی مربوط بوده است. همین دغدغه مانع اصلی نهایی شدن آیین نامه واردات خودرو در هیات دولت بود، با این این حال سرانجام صبح چهارشنبه اعلام شد آیین نامه موردنظر نهایی شده است.

طبق برخی گمانه زنی ها، تایید آیین نامه واردات خودرو بی ارتباط با احتمال حصول توافق بر سر برجام نیست و ظاهرا بانک مرکزی هم با توجه به احتمال بالای احیای برجام، به واردات رضایت داده است. حالا باید منتظر ماند و دید وزارت صمت در آیین نامه موردنظر چه خوابی برای واردات خودرو دیده و قرار است چه خودروهایی توسط چه کسانی و در چه سطح قیمتی وارد شوند.

جدا از این جزئیات که شنبه مشخص خواهد شد، آزادسازی واردات می تواند بازار خودرو را با ریزش قیمت مواجه کند به خصوص اگر این وسط برجام هم احیا شود. با ورود خودرو به کشور، افت قیمت سنگینی در بازار خودروهای خارجی رخ خواهد داد و ارتعاش آن به بازار داخلی ها هم خواهد رسید. بدون تردید اگر برجام نیز احیا شود، شوک قیمتی به بازار خودرو بیشتر خواهد بود، زیرا انتظارات تورم فروکش می کند و با افت قیمت ارز، منحنی قیمت خودرو در بازار نیز نزولی خواهد شد.

در کنار افت قیمت اما احتمال اینکه اندک رقابتی نیز در بازار شکل بگیرد وجود دارد. طبعا اگر برجام نیز احیا و تحریم ها لغو شوند، خودروسازان می توانند در راستای رقابت با مدل های خارجی به سطح کیفی محصولات شان بیفزایند. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که با اجرایی شدن واردات خودرو، اسقاط خودروهای فرسوده جان خواهد گرفت و دولت هم درآمدزایی می کند. در نهایت اینکه اجرایی شدن واردات خودرو می تواند شغل های زیادی را به صورت مستقیم و غیر مستقیم احیا کند.

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین