به گزارش خودرونامه، مهدی طغیانی درباره علت تعویق عرضه سهام دولت در ایران خودرو و سایپا گفت: اصلی ترین مشکل در واگذاری ایران خودرو و سایپا این است که شرکت های ذیل ایران خودرو و سایپا هر کدام سهام شرکت اصلی را دارند.
وی افزود: سهم دولت در دو شرکت ایران خودرو و سایپا عدد کوچکی است اما با در نظر گرفتن سهام شرکت های زیرمجموعه شاید خالص سهام دولت در این دو شرکت خودروسازی حتی به ۴۰ و یا ۴۵ درصد هم برسد. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: وزیر صمت بیان داشت که کارشناسان رسمی دادگستری را برای تعیین مقدار سهام دولت تعیین کرده و آنها مشغول بررسی این موضوع هستند اما هنوز عدد دقیق سهام دولت در ایران خودرو و سایپا مشخص نشده است. وی افزود: بر این اساس باید تعیین شود که میزان سهام دولت در سایپا و ایران خودرو چقدر است و بعد سراغ قیمت گذاری و بررسی اموال و دارایی ها رفت. وزیر صمت قول داده که سهام دولت در ایران خودرو و سایپا را عرضه کند و عزم شخصی وی هم همین است اما کارهای فنی و کارشناسی باقی مانده که اگر این کارها به موقع و براساس قاعده و به صورت اصولی انجام نشود، همین واگذاری ها تبدیل به معضلی برای دولت خواهد شد.
اظهارات وی در حالی است که یک عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، ناهماهنگی در وزارت صمت را علت تعلل در عرضه سهام دولت در دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا بیان کرد.
محسن علیزاده درباره علت تعلل در عرضه سهام دولت در ایران خودرو و سایپا گفت: متأسفانه وزارت صمت علیرغم انتظار ما نتوانسته برای به تعادل رساندن بازار خودرو به درستی عمل کند. وی توضیح داد: یکی از راه های متعادل سازی بازار خودرو عرضه سهام شرکت های خودروسازی در بورس و همچنین عرضه خودرو در بورس کالا است. در هر دو مورد وزارت صمت مقاومت بسیار زیادی می کند.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: اینکه شاهد وقفه عرضه سهام خودرو در بورس هستیم به ناهماهنگی در وزارت صمت برمی گردد. همچنین اینکه علیرغم وعدههای مکرر وزارت صمت باز هم {تمام} خودروها در بورس کالا عرضه نمیشود ناشی از وجود تعارض منافع و ناهماهنگی در این وزارتخانه است.
منبع: ایسنا
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست