دوشنبه 4 مهر 1401-1:15 شمسی /9/26/2022 1:15:54 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:41949
  • زمان انتشار:پنجشنبه 6 مرداد 1401-12:22
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران خبر داد:

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران از توسعه صادرات محصولات این صنعت و حضور در بازارهای جمهوری آذربایجان، ارمنستان و تلاش تایرسازان برای حضور در اروپای شرقی و روسیه خبر داد.
توسعه صادرات تایر در سال ۱۴۰۱/ حضور تایرسازان ایرانی در اروپای شرقی

به گزارش خودرونامه، حمیدرضا عبدالمالکی در خصوص صادرات تایر افزود: با توجه به اینکه در سال ۹۷ ارز ۴۲۰۰ تومانی به صنعت تایر داده می شد، صادرات محصولات این صنعت متوقف شد تا لاستیک با ارز دولتی از کشور خارج نشود، اما از سال ۹۹ که ارز این صنعت نیمایی شد یک سال و نیم به طول انجامید تا مصوبه آزادسازی تایر در ستاد تنظیم بازار را اخذ کنیم و این مهم در اسفند ماه پارسال اتفاق افتاد.

وی گفت: به این ترتیب ۱۰ درصد تولید شرکت‌های تایرساز برای لاستیک‌های سواری و ۳۰‌درصد از تولید تایرهای کشاورزی شرکت ها اجازه صادرات یافتند و شرکت‌ها در همان ماه پایانی پارسال توانستند به کشورهای همسایه نظیر عراق و افغانستان صادرات داشته باشند.

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: در سه ماهه نخست امسال شرکت‌ها موفق به حضور در دو بازار جمهوری آذربایجان و ارمنستان و انجام صادرات شدند و در جهت جذب نمایندگی در این کشورها اقدام کردند.

وی اضافه‌کرد: امروز به طور مثال شرکتی نظیر ایران تایر پروفرم ۲ میلیون یورویی را با روس‌ها روی میز خود دارد اما با مشکل انتقال پول مواجه است، زیرا روس‌ها خواستار پرداختی از سوی شرکت های ایرانی به روبل هستند که فرآیند آن در بانک‌های عامل در حال نهایی شدن است و معتقدیم روسیه بازار بسیار خوبی برای ما خواهد بود.

عبدالمالکی همچنین از حضور تلاش شرکت‌ها برای حضور در بازار کشورهای اروپای شرقی خبر داد و افزود: در تلاشیم صادرات به این کشورها از طریق زمینی و حمل با تریلی انجام شود که البته با پیچیدگی‌های خاص خود نیز همراه است.

وی اظهار داشت: سال گذشته رشد ۲۰ درصدی تولید لاستیک‌های بایاس وانتی نیمه‌سنگین به ثبت رسید که موجب به‌هم ‌ریختن توازن عرضه و تقاضا شد و قیمت های بازاری آن افت داشت.

این مقام صنفی گفت: تولیدکنندگان با توجه به ممنوعیت صادرات محصولات، مجبور به کاهش ۲۰ درصدی تولیدات خود در سه ماهه نخست امسال شدند، در حالی که انجمن پیشنهاد کرد این کاهش ۲۰ درصدی ظرفیت می‌تواند صادر شود.

وی افزود: در این صورت هم به نفع تولیدکننده و هم به نفع کشور خواهد بود تا حداقل از این محل ارز مورد نیاز واردات شان را تامین کنند.

عبدالمالکی اظهار داشت:‌ در این زمینه انجمن صنفی صنعت تایر برنامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کرده، اما در فرآیند اخذ مجوز صادرات و ستاد تنظیم بازار متوقف شده است و امیدواریم هر چه سریعتر به آن رسیدگی شودو

وی ادامه‌داد: ما حتی اعلام کردیم که حاضریم تنظیم بازار تایر کشور را خود بر عهده بگیریم و هیچ مشکلی در عرضه تایر به بازار به‌ویژه در لاستیک‌های بایاس وجود ندارد.

اعلام مکتوب صادرات تایر به وزارت صمت

در این زمینه، «محسن صفدری» مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت به ایرنا گفت: تایرسازان هر درخواستی برای صادرات را که مکتوب به وزارت صمت اعلام کنند، در صورت دارا بودن مازاد تولید اجازه صادرات خواهند یافت.

وی خاطرنشان‌کرد: اکنون تایرهای بایاس به‌طور کامل اجازه صادرات دارند، در خصوص تایرهای خودروهای سواری ۱۰ درصد تولید شرکت‌ها و در خصوص تایرهای کشاورزی ۳۰ درصد تولید شرکت‌ها اجازه صادرات داده شده است.

گفتنی است، صنعت تایر از سابقه‌ای ۶۰ ساله در کشور برخوردار است. اکنون ۱۱ شرکت تایرسازی در زمینه ساخت تایرهای خودروهای سواری، باری، اتوبوسی، وانتی، راهسازی، کشاورزی، همچنین تایر دوچرخه، موتور و انواع تیوب در کشور مشغول به فعالیتند. ۱۵ هزار نفر به صورت مستقیم و بیش از ۲۵۰ هزار نفر به‌طور غیرمستقیم در زنجیره ارزش این صنعت اشتغال به کار دارند.

جمع تولیدات تایرسازان در سه ماهه نخست امسال ۶۲هزار و ۴۹۴ تن مشتمل بر پنج میلیون و ۹۶۸ هزار و ۵۳۶ حلقه انواع تایر خودروهای سواری، وانتی، باری و اتوبوسی، کشاورزی، راهسازی و صنعتی بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد رشد یک درصدی، اما از نظر وزنی ۲ درصد افت داشته است.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین