جمعه 7 ارديبهشت 1403-16:59 شمسی /4/26/2024 4:59:46 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:37845
  • زمان انتشار:چهارشنبه 15 تير 1401-20:33
آیا "زرخودرو" قطب سوم صنعت خودرو می شود؟

هلدینگ زر که تا دیروز بیشتر به عنوان یک شرکت ماکارونی ساز نزد ایرانی ها شناخته می شد، حالا قرار است به عرصه خودروسازی نیز ورود کند. 
رقیب ماکارونی خودروسازان

خودرونامه، بهنام موذن: «مهدی امینی» قائم‌مقام مدیرعامل و عضو هیأت مدیره گروه زر به تازگی اعلام کرده که این شرکت مجوزهای لازم را برای تأسیس کارخانه خودروسازی اخذ کرده است. به گفته وی، در این راستا تاکنون برای زرخودرو ساختمان مرکزی و زمینی به مساحت تقریبی 440 هکتار در استان البرز ـ اتوبان کرج خریداری شده است.

نکته چالش برانگیز در اظهارات وی اما اینجاست که زرخودرو جواز تأسیس برای ساخت یک میلیون دستگاه انواع خودروی مختلف، از خودروی اقتصادی گرفته تا خودروی سواری و انواع کامیون و کامیونت را کسب کرده است. طبق گفته امینی، در این راستا مذاکراتی با چندین برند صورت گرفته است.

اظهارات وی در شرایطی است که تیراژ یک میلیون دستگاهی برای یک خودروساز تازه وارد در ایران، به نظر بسیار رویایی می رسد. کل تولید خودرو کشور در سال گذشته به یک میلیون دستگاه نیز نرسید، آن هم با وجود سه خودروساز بزرگ شامل ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو. 

حالا زرخودرو که قصد دارد فعالیت خود را از تولید ماکارونی به ساخت خودرو گسترش دهد، صحبت از تولید به تنهایی یک میلیون دستگاهی می کند. سوال اینجاست که اولا زرخودرو توان ساخت خطوط تولیدی با ظرفیت یک میلیون دستگاهی را دارد؟ دوم اینکه یک میلیون خودرو موردنظر قرار است با چه برندی ساخته شوند؟ اگر صحبت از خودروسازان خارجی است، که فعلا تحریم هستیم و اگر روی چینی ها حساب شده، همین الان خودروسازان بزرگ خصوصی به عنوان میزبان چینی ها نیز روی هم 100 هزار دستگاه تولید ندارند. 

از طرفی، این یک میلیون خودرو احتمالی قرار است برای کدام مشتری ساخته شود؟ مگر ظرفیت بازار خودرو ایران چقدر است که زرخودرو می خواهد به تنهایی یک میلیون دستگاه بسازد، آن هم با وجود رقبای سرسختی مانند ایران خودرو و سایپا. 

از همه اینها گذشته، زرخودرویی ها هنوز پی خطوط تولیدشان را نیز نکنده اند، صحبت از تولید خودرو اقتصادی کرده اند، خودرویی که همین الان احتمالا زیر 200 میلیون تومان از آب در نمی آید چه رسد به سه سال دیگر که زرخودرو تازه می خواهد روبان افتتاح آن را قیچی کند.

البته که ایجاد یک رقیب قدرتمند برای ایران خودرو و سایپا اتفاق مبارکی است، منتها مشروط بر آنکه برنامه ریزی و اهدافی منطقی را دنبال کند و مسوولان آن هیجانی و شتاب زده اظهارنظر نکنند.



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین