چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403-17:48 شمسی /4/24/2024 5:48:00 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:37813
  • زمان انتشار:شنبه 11 تير 1401-18:34
وزیر صمت از عرضه خودروهای داخلی و وارداتی با قیمت مناسب خبر داد

وزیر صمت دیروز در حاشیه مراسم روز صنعت و معدن بار دیگر بر تولید و واردات خودرو اقتصادی تاکید کرد و وعده عرضه آنها را طی امسال و سال آینده داد.
کدام خودرو اقتصادی؟

این وعده رضا فاطمی امین در حالی است که هم تولید و هم واردات خودرو به اصطلاح اقتصادی، چالش های زیادی دارد و از طرفی، باید مشخص شود منظور وی از خودرو اقتصادی چیست؟

وزیر صمت می گوید قصد واردات خودرو اقتصادی را دارد و برای تحقق این هدف روی زیر 10 هزار دلارها حساب باز کرده است. هرچند خودرو زیر 10 دلار می توان در دنیا پیدا کرد، اما مسئله اینجاست که اولا آیا کیفیت چنین خودروهایی قابل قبول است و مشتریان ایرانی را راضی خواهد کرد و ثانیا قیمت آنها از دید شهروندان نیز "اقتصادی" خواهد بود؟

یک خودرو 10 هزار دلاری (با فرض قیمت 30 هزار تومانی دلار) حداقل 300 میلیون تومان قیمت خواهد شد و این در حالی است که با لحاظ کردن تعرفه، مالیات و سود واردکننده، خودرو موردنظر با قیمت بسیاری بالاتری به دست مشتریان ایرانی خواهد رسید. حال پرسش ایجاست که چنین خودرویی برای ایرانی ها اقتصادی و ارزان محسوب می شود؟ قطعا برای بسیاری از مشتریان پاسخ منفی است.

بنابراین وزارت صمت بهتر است اولا تعریف دقیق خود را از "خودرو اقتصادی" بیان کرده و ثانیا اگر به دنبال واردات با حداقل قیمت است، مولفه های افزایش قیمت به خصوص تعرفه را باید کاهش دهد. این وسط البته کیفیت نیز مسئله بسیار مهمی است که باید دید وزارت صمت تا چه اندازه در واردات خودرو اقتصادی به آن بها می دهد.

طبق اعلام وزیر صمت اما قرا است خودرو اقتصادی داخلی نیز که در ایارن خودرو طراحی شده، سال آینده روانه بازار شود. وزیر صمت اشاره ای به جزئیات این خودرو و قیمت آن نکرده، بنابراین از الان نمی توان قضاوت خاصی درباره اش کرد. با این حال چند نکته کلی در این مورد جود دارد. نخست اینکه بهتر است وزارت صمت منظور دقیق و منطقی خود از خودرو اقتصادی داخلی را بیان کند تا شهروندان بدانند قرار است این خودرو با چه محدوده قیمتی روانه بازار شود.

این نکته را نیز نباید فراموش کرد که وزیر صمت زمان عرضه خودرو اقتصادی را سال آینده اعلام کرده، حال آنکه تا یک سال و چند ماه دیگر هزینه های تولید قطعا بالا خواهد رفت. بنابراین بهتر است وزارت صمت با نگاهی منطقی و بررسی دقیق مولفه های قیمت در آینده، قیمت خودرو اقتصادی اش را اعلام کند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین