سه شنبه 25 ارديبهشت 1403-22:18 شمسی /5/14/2024 10:18:03 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:35665
  • زمان انتشار:سه شنبه 17 خرداد 1401-17:58
نسخه ای که برای دوران تحریم پیچیده شده است

دو خودروساز بزرگ کشور در شرایطی اتحادی استراتژیک را با یکدیگر آغاز کرده اند که به نظر می رسد سیاست گذار قصد دارد این مدل را جایگزین مشارکت های خارجی کند.
اتحاد استراتژیک خودروسازان  جانشین مشارکت های خارجی

به گزارش خبرنگار خودرونامه، از چندی پیش، ایران خودرو و سایپا که هر دو در دولت سیزدهم تغییر مدیرعامل را تجربه کردند، وارد همکاری مشترک با یکدیگر شده و قصد دارند از امکانات هم در راستای بهبود کمی و کیفی تولید استفاده کنند. به عنوان مثال، سایپایی ها قرار است از موتور ایران خودرو روی برخی محصولات خود استفاده کند.

هرچند گفته می شود هدف از این مشارکت که نام "اتحاد استراتژیک" بر آن نهاده شده، کاهش هزینه و استفاده حداکثری ایران خودرو و سایپا از امکانات و ظرفیت های یکدیگر است، با این حال گویا هدفی دیگر نیز در آن مستتر است. بر این اساس، به نظر می رسد سیاست گذار قصد دارد با اتحاد به اصطلاح استراتژیک دو خودروساز بزرگ کشور، آن را به عنوان جایگزین مشارکت های خارجی (در صورتی که مذاکرات برجام به سرانجام نرسد)، لحاظ کند.

مذاکرات ایران و دیگر کشورها بر سر احیای برجام، از نیمه دوم سال گذشته آغاز شد و در حالی که طرفین در انتهای سال به نتایج مثبت رسیده و به توافق نزدیک بودند، ناگهان ورق برگشت و از توافق دور شدند. در حال حاضر نیز امید چندانی به احیای برجام وجود ندارد، مگر اینکه طرفین از خواسته ها و مواضع شان کوتاه بیایند.

احیای برجام با توجه به اینکه لغو تحریم ها را به دنبال دارد، برای خودروسازی کشور بسیار حائز اهمیت است. با لغو تحریم، اتفاقات مثبتی در صنعت خودرو کشور رخ خواهد داد که یکی از مهمترین آنها، ازسرگیری مشارکت های خارجی است. برخی خودروسازان خارجی منتظرند تا برجام احیا و به ایران برگردند و یا حضور در صنعت و بازار خودرو کشور را تجربه کنند. این در حالی است که توقف مذاکرات، امیدها برای احیای برجام را کمرنگ کرده و از همین رو وزارت صمت و خودروسازان نیز در شرایط فعلی چندان امیدی به لغو تحریم و ازسرگیری مشارکت های خارجی ندارند.

از همین رو، یکی از اهدف فعلا پنهان اتحاد استراتژیک ایران خودرو و سایپا، پر کردن خلاء مشارکت های خارجی در صورت تداوم تحریم ها است. این در حالی است که ایران خودرو و سایپا هر دو به شدت از فناوری و تکنولوژی روز دنیا عقب هستند و اتحاد آنها در هر سطحی باشد نمی تواند جای همکاری های خارجی را بگیرد. خودروسازی ایران نقاظ ضعف زیادی دارد که بخش اعظم آنها تنها در صورت ارتباط با خارجی ها رفع خواهد شد، بنابراین اتحاد استراتژیک امکان اینکه ضعف های موردنظر را پوشش بدهد، ندارد. البته چنین اتحادی خالی از نکات مثبت هم نیست و مثلا در بخش کاهش هزینه ها کمک کننده است، اما اینکه بخواهد جای خالی شراکت های خارجی را بگیرد، رویایی بیش نیست.

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین