جمعه 10 فروردين 1403-10:11 شمسی /3/29/2024 10:11:57 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:35530
  • زمان انتشار:شنبه 31 ارديبهشت 1401-18:58
چرا عرضه خودرو در بورس کالا جذاب شد؟

تب عرضه خودرو در بورس کالا این روزها در حالی بالا گرفته که به نظر می رسد شرکت های بخش خصوصی از بیم سیاست های دستوری به بورس پناه برده اند.
ناگهان بورس خودرو

خودرونامه، بهنام موذن: هفته گذشته گروه بهمن وانت کارای خود را در بورس عرضه کرد و برنامه دارد دیگنیتی و فیدلیتی را نیز در بورس کالا عرضه کند. همچنین کرمان موتور نیز اعلام کرده که قصد دارد جک J4، جک S5 و پیکاپ T8 خود را راهی بورس کالا کند. پیش تر نیز سایپایی ها شاهین را در بورس عرضه کرده بودند و قبل ترها هم سراتوی مونتاژی این شرکت در بستر بورس عرضه شد.

تا همین چند ماه پیش شاید خودروسازان وابسته به دولت چندان میلی به عرضه محصولات شان در بورس کالا نداشتند و بیشتر به دنبال آزادسازی قیمت بودند. خودروسازان خصوصی نیز ازآنجاکه مشمول قیمت گذاری دستوری نبوده و در فروش محصولات خود آزادی عمل داشتند، بورس کالا جایی در ذهن شان نداشت.

حالا اما با توجه به اینکه اولا دولت فعلا قصد برداشتن قیمت گذاری دستوری خودرو را حداقل فعلا ندارد و ثانیا همه خودروسازان حتی خصوصی ها را ملزم به فروش در سامانه یکپارچه کرده، عرضه خودرو در بورس کالا جذاب شده است.  در این بین، خودروسازان دولتی که از آزادسازی قیمت فعلا ناامید شده اند، ترجیح می دهند محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند و خصوصی ها هم برای فرار از سیاست های دستوری وزارت صمت، این راه را برگزیده اند.

این در شرایطی است که موضوع عرضه خودرو در بورس کالا از مدت ها قبل مطرح بوده، اما وزارت صمت چندان روی خوش به آن نشان نمی دهد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان خودروسازی، حالا که دولت تن به آزادسازی قیمت نمی دهد، بهتر است اجازه دهد حداقل خودروها در بورس کالا عرضه شوند، زیرا ادامه تعیین قیمت به صورت دستوری، نه به نفع تولیدکننده است و نه منافع مصرف کننده را چندان تامین می کند.

البته مسوولان سازمان بورس بارها اعلام کرده اند در صورت عرضه خودرو در بورس کالا، دیگر خبری از سیاست های دستوری نیست و قیمت در بستر عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد. در حال حاضر ستاد تنظیم بازار عهده دار تعیین قیمت خودروهای داخلی است و فعلا هم قصدی برای افزایش قیمت ندارد، آن هم در شرایطی که وزارت صمت تکلیف رشد 50 درصدی تولید را بر دوش خودروسازان گذاشته است.

عمل به این تکلیف، نیاز به پول دارد و طبعا با ادامه قیمت گذاری دستوری، خودروسازان نمی توانند نقدینگی لازم را برای تحقق این هدف تامین کنند. از همین رو توصیه کارشناسان این است که دولت اگر نمی خواهد قیمت خودرو را آزاد کند و از تبعات اجتماعی آن می هراسد، حداقل اجازه عرضه خودروها در بورس کالا را بدهد تا خودروسازان از زیان تولید خارج شوند.

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین