جمعه 10 فروردين 1403-16:21 شمسی /3/29/2024 4:21:05 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:35497
  • زمان انتشار:سه شنبه 27 ارديبهشت 1401-13:35
معاون وزیر صمت:

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: در هر دوره بین 200 تا 300 هزار خودرو در سامانه یکپارچه خودرو تخصیص می‌یابد و چون برای هر فرد امکان یکبار ثبت‌نام وجود دارد متقاضیان می‌توانند از مزایای این سامانه بهره‌مند شوند.
فروش خودرو فصلی و فروشندگان مشمول مالیات شدند

به گزارش خودرونامه، منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در نشست خبری با عنوان تحلیل عوامل متمرکز سازی تخصیص خودرو گفت: با توجه به راه اندازی سامانه تخصیص یکپارچه خودرو از این پس به جای اینکه خودروسازان هر ۱۵ روز یکبار ۵ تا ۱۰ هزار خودرو به صورت مجزا عرضه کنند و قرعه‌کشی انجام دهند این فرآیند به صورت یک جا در این سامانه انجام می‌شود.

منطقی افزود: به عنوان مثال در این سامانه در یک فرآیند سه ماهه خودرو به مشتریان عرضه می‌شود به این صورت که تمام ظرفیت اعلامی توسط خودروسازان بخش خصوص و دولتی در یک بازه مشخص عرضه می‌شود و متقاضیان خرید خودرو می‌توانند تقاضای خود را در سامانه ثبت کنند و پس از پایان ثبت‌نام قرعه ‌کشی انجام خواهد شد.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت بیان داشت: با توجه به تجمیع میزان ظرفیت خودروسازان بخش خصوصی و دولتی برای عرضه در هر دوره پیش‌بینی می‌شود در هر دوره بین 200 تا 300 هزار خودرو تخصیص یابد و چون برای هر فرد امکان یکبار ثبت‌نام وجود دارد بنابراین متقاضیان به راحتی می‌توانند از مزایای این سامانه بهره‌مند شوند.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه در عرضه متمرکز خودرو از طریق سامانه وضعیت عرضه خودروسازان مدیریت می‌شود، گفت: دو نوع خودروساز‌ وجود دارد برخی خودروسازان انبوه و برخی خودروسازان کوچک که در شیوه‌ای که در گذشته خودروسازان خودرو برای فروش عرضه می‌کردند و با توجه به اینکه ممکن بود که خودروسازان کوچک بیش از ظرفیت خود عرضه کنند در نتیجه نمی‌توانستند بخشی از تعهدات خود را پاسخ دهند و مشکلاتی برای مشتریان به‌وجود می‌‌آمد. 

وی بیان داشت: در مورد خودروسازان انبوه نیز بعضا شاهد بودیم که عرضه به صورت قطره چکانی انجام می‌شود بنابراین در سامانه تخصیص یکپارچه عرضه خودرو این مشکل رفع شده و همه تولیدات خودرو توسط خودروسازان بخش خصوصی و دولتی بصورت یک‌جا عرضه می‌شود و فرآیند عرضه هر سه ماه یکبار اتفاق خواهد افتاد.

منطقی گفت: محدود شدن دلالی با اجرای طرح مالیات گرفتن از درآمدهای اتفاقی در مجلس، انجام تعهدات خودروسازان بزرگ همزمان با تحویل به‌موقع، افزایش نظارت وزارت صمت از جمله مزایای دیگر فروش خودرو در این سامانه است. 

* 50 درصد از ظرفیت ثبت‌نام خودرو به مادران دارای فرزند دوم تخصیص می‌یابد

وی با بیان اینکه مقرر شده 50 درصد ظرفیت ثبت‌نام در این سامانه به خانواده‌ها و مادران دارای فرزند دوم تخصیص یابد، افزود: با توجه به اطلاعات زیادی که در این شیوه جمع‌آوری می‌شود می‌تواند به‌صورت کاملا هدفمند عمل کرد و بنابراین طرح‌هایی از جمله جوان‌سازی جمعیت را بهتر اجرا کرد. 

منطقی افزود: وزارت صمت صرفا اطلاعات را جمع و صحت سنجی می‌کند و ابلاغ می‌کند که کارها توسط خود خودروساز انجام شود اما ما بعضا نظارت می‌کنیم که کار درست انجام شود لذا بخش نظارت و اجرایی در عرضه خودرو کاملا از هم توسط وزارت صمت جدا شده است. 

معاون وزیر صمت اظهار داشت: با کمک مجلس به دنبال این هستیم که اگر فردی خودرویی را با قیمت 160 میلیون خریداری و آن را به عنوان مثال به قیمت 300میلیون تومان فروخت باید مالیات پرداخت کند. 

منطقی بیان داشت: تاکنون تولید بر مشتری غلبه داشته است اما از امروز و با ورود سازمان حمایت به بحث فروش خودرو، مشتری بر تولید غله خواهد داشت. 

وی درباره واردات خودرو نیز بیان داشت: در حال حاضر دراین باره شایعات زیاد است اما تا زمان ابلاغ مصوبه باید منتظر ماند. 

* ‌واردات خودرو برای همه دهک‌های جامعه را مورد نظر قرار داده‌ایم

منطقی اظهار داشت: پیش از این در واردات خودرو فقط دهک‌های پردرآمد جامعه مورد نظر بود و حتی در یک دوره شاهد بودیم که بیشترین تعداد پورشه در دنیا وارد کشور ما شده بود اما در این دوره همه دهک‌های جامعه  را مورد نظر قرار داده‌ایم. 

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت اظهار داشت: با توجه به خلاء تولیدی که وجود دارد واردات خودروهای اقتصادی را در دستور کار قرار دارد به عنوان مثال وقتی پراید حذف شد 500 هزار متقاضی داشت و این در حالی بود که هیچ خودرویی جایگزین این خودرو نشد، در حالی که دنیا با روش‌های علمی دقیق محصولی ارزشمند و با قیمت عقلایی تولید و عرضه می‌شود ما هم مطالعاتی در این زمینه انجام داده‌ایم. 

وی افزود: در واردات خودرو اقتصادی به دنبال کیفیت، آپشن و قیمت مناسب نیستیم و هرگز به دنبال این نیستیم که یک خودروی بی‌کیفیت را وارد کنیم ضمن اینکه مجوز واردات یک نوع خودرو از سازمان استاندارد گرفته می‌شود و هیچگاه قوانین موجود اجازه واردات خودروهای بی‌کیفیت را نمی‌دهد.

* در خودروسازی دو دهه از فناوری روز دنیا عقب‌تر هستیم

معاون وزیر صمت اظهار داشت: وظیفه ما این است که خودرو با قیمت مناسب و براساس فناوری روز وارد کنیم زیرا مشکل کنونی ما در خصوص خودرو این است که الان خودروهای ما براساس فناوری روز نیست و دو دهه از فناوری روز دنیا عقب هستیم. 

وی افزود: بنابراین یکی از برنامه‌های وزارت صمت حرکت به سمت تولید خودرو براساس فناوری‌های جدید، با کیفیت و قیمت مناسب است. 

* راه‌‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو ‌براساس قانون بود

معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت درباره قرعه‌کشی خودرو اظهار داشت: براسا قانون جامع دولت الکترونیک باید یک پورتال جامع خودرو را وجود آورد و این موضوع سال 84 مصوب شده بود اما کسی آن را اجرا نکرده بود. هدف از ایجاد این پورتال نیز رضایت مشتری و مبارزه با پولشویی است و لذا با توجه به اینکه ایجاد چنین پورتالی در قانون وجود داشت ما نیز براساس قانون عمل کردیم و اقدام به ایجاد سامانه تخصیص یکپارچه خودرو کردیم. 

وی افزود: بنابراین براساس قانون عمل کرده‌ایم و با ایجاد این پورتال یک سیستم نظارت دقیق‌تر ایجاد کرده‌ایم. 

* امکان انجام تست تصادف تا 18 ماه دیگر در کشور فراهم می‌شود

منطقی اظهار درباره تست تصادف خودرو اظهار داشت: قطعه‌سازان ما باید یک سری تجهیزات در سیستم‌های خود ایجاد کنند‌، بنابراین کنسرسیومی ایجاد کرده‌ایم که امکان تست تصادف را در کشور تا 18 ماه آینده یعنی بهمن 1402 فراهم کنیم و در حال تامین زیرساخت‌های لازم هستیم. 

منطقی اظهار داشت: تولید خودروهای ناقص موجب افت کیفیت خودروهای تولیدی می‌شود بنابراین در نظر داریم تا تولید همراه با عبور مستقیم باشد.

منطقی با بیان اینکه استانداردهای 85 گانه خودروهای ما در سطح بالایی قرار دارد، گفت: بطوریکه می‌توان گفت سطح استانداردهای خودرویی ما در سطح استانداردهای اروپایی است. استانداردهای ما به روز و حتی کمی بالاتر از آن است. 

معاون وزیر صمت گفت: امار تصادفات جاده‌ای را با همین وضعیت فعلی نیز می‌توان کاهش داشت و دنیا نیز این کار را کرده است بنابراین با کمک سازمان ملی استاندارد، پلیس راهور، شرکت‌های دانش بنیان که روی هوشمند سازی خودرو‌ها کار می‌کند و براساس اطلاعات پلیس راهور از تصادفات ارائه می‌دهد می‌توان سیستم‌هایی را بکار بگیریم که تصادفات را بلافاصله اطلاع رسانی کند  و اروپا نیز کار را از همین جا آغاز کرد. 

وی اظهار داشت: لذا می‌توان سیستمی را مثل تماس اضطراری به خودرو اضافه کرد تا به محض تصادف، تصادف به پلیس و اورژانس اطلاع رسانی شود و بنابراین بتوان آمار تلفات تصادفات را کاهش داد. 

*  500 هزار تقاضا برای خودرو غیرواقعی است

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت اظهار داشت: نیاز واقعی خودرو در کشور در شرایط متعادل بین یک میلیون و 400 هزار خودرو تا یک میلیون و 500 هزار است اما زمانی که خودرو به به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل می‌شود و مردم برای حفظ ارزش پول از آن استفاده می‌کنند نیاز کاذبی ایجاد می‌کند که تقاضا را 500 هزار افزایش می‌دهد و به حدود 2 میلیون دستگاه می‌رسد. 

منطقی اظهار داشت: خودرو وقتی وارد بورس شود تقاضا به صورت مصنوعی افزایش می‌یابد. 

وی درباره با نقدینگی خودروسازان گفت: در سال‌های گذشته شورای عالی اعتبار هر سال مبلغی را در ابتدای سال  برای تامین نقدینگی خودروسازان اختصاص می‌داد که این اتفاق سال گذشته برای اولین بار رخ نداد لذا به نظر می‌رسد اگر این منابع مالی برای خودروسازان تامین می‌شود می‌توان به افزایش عرضه  خودرو توسط خودروسازان کمک کرد. 

منطقی  اظهار داشت: اگر اطلاع رسانی بهنگام به نمایندگان  مجلس داشته ایم به احتمال زیاد بسیاری از اختلافات تعدیل می‌شود متاسفانه الان بحث‌هایی که مطرح می‌شود در جهت تضعیف کار است لذا باید کمک کرد فضا به سمت فضای واقعی حرکت کند. 

*خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی

وی درباره خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی گفت: در زمانی که ما خودرو به ترکیه صادر می‌کردیم ترکیه از ما خواست تا برای خدمات پس از فروش خودروها به تعدادی از نمایندگی‌ها این کشور آموزش لازم داده شود و دستورالعمل‌های لازم و قطعات در اختیار آنها قرار گیرد و با این شرط این کشور اجازه واردات را می‌داد ما هم در نظر داریم همین سیستم را برای خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی اجرا کنیم. 

منطقی با اشاره به موضوع حذف ارز 4200 تومانی و واقعی شدن قیمت آن اظهار داشت: وزارت صمت تعرفه واردات را کاهش داد یعنی اگر یک قطعه‌ساز بابت واردات 25 درصد تعرفه می‌پرداخت اکنون آن تعرفه کاهش یافته است و کمتر از 10 درصد می‌پردازد لذا با کاهش تعرفه افزایش هزینه‌ها را  جبران‌سازی کرده است. 

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه گفته می‌شود واردات خودرو باید منجر به تولید آیا این موضوع به منزله آن است که واردات خودرو توسط تولیدکنندگان انجام خواهد شد،  افزود: واردات خودرو باید منجر به تولید شود لذا برای واردکنندگان خودرو سه راه وجود دارد. 

منطقی بیان داشت: یکی از راه‌ها این است که واردکننده یکی از خودروسازهای کوچک را تملیک کند و در آنجا تولید انجام دهد و یا اینکه واردکننده اگر امتیاز دارد یک بخش از واحد تولیدی خودروساز را بگیرد و به صورت مشترک تولید کنند. 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین