خودرونامه، بهنام موذن: بر این اساس، با تصویب مجمع، موضوع واردات خودرو در قالب مصوبه سال گذشته مجلس شورای اسلامی، به کمیسیون های تخصصی ارجاع شده تا مورد بررسی نهایی قرار بگیرد. طبق آنچه از دل جلسه هفته گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام بر می آید، مجمع با واردات خودرو به شرط صادرات موافق و همچنین تاکید کرده که ورود خودرو نباید در مقایسه با کالاهای اساسی و مهم مانند دارو در اولویت باشد.
با موافقت مجمع حالا این پرسش پیش آمده که این موضوع در نهایت به نفع بازار خودرو و شهروندان خواهد بود یا عملا مسیر واردات را تنگ خواهد کرد؟ از دو زاویه می توان به این ماجرا نگاه کرد؛ یکی اینکه موافقت مجمع تشخیص با واردات با توجه به شروط اساسی آن (به خصوص مشروط بودن به صادرات) دست و پای واردکنندگان را می بندد و دیگری آنکه گره کور این داستان را باز خواهد کرد.
در نگاه نخست، اگر قرار باشد مصوبه مورد تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام (واردات در ازای صادرات) به عنوان قانون بالادستی واردات خودرو در نظر گرفته شود، عملا ورود خودرو به کشور بسیار محدود خواهد بود، به خصوص اگر برجام احیا نشود و تحریم برقرار باشد. این مصوبه اولویتی را برای واردات خودرو قائل نیست، ضمن آنکه می گوید شرط ورود خودرو به کشور، صادرات است. این در حالی است که محصولات خودروسازان و قطعه سازان داخلی مشتری چندانی در خارج ندارد و این چالشی بزرگ بر سر راه واردات است. اگر اوضاع صادرات بر همین منوال باشد و تحریم نیز لغو نشود، مصوبه واردات خودرو در قبال صادرات، به نوعی خنثی و شاید بی خاصیت خواهد بود. حتی این امکان هم هست که اگر مصوبه موردنظر به عنوان قانون بالادستی در نظر گرفته شود، عملا مسیر ورود خودرو به کشور تنگ خواهد شد.
این در حالی است که از زاویه دوم، موافقت مجمع تشخیص با واردات هرچند مشروط، گره کور این ماجرا را باز خواهد کرد. تا دو سه هفته دیگر تاریخ مصوبه شورای هماهنگی سران قوا مبنی بر ممنوعیت 4 ساله واردات خودرو منقضی خواهد شد و دولت می تواند با عدم تمدید آن، مسیر ورود خودرو به کشور را باز کند.
ازآنجاکه یکی از دلایل اصلی تردید دولت در آزادسازی واردات خودرو، مخالفت هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام و موضع مبهم مجمع تشخیص در این ماجرا بود، حالا با توجه به موافقت مجمع، دولت دیگر نگران عواقب لغو ممنوعیت واردات نیست. دولت تا قبل از موافقت مجمع نگران بود که با ازسرگیری واردات خودرو، به دور زدن سیاست های کلی نظام متهم شود، اما حالا که مجمع با واردات خودرو موافقت کرده، این نگرانی برطرف شده است.
بنابراین دولت می تواند با اعلام آزادسازی واردات خودرو، آیین نامه اجرایی آن را تدوین و ابلاغ کند. این البته به شرطی است که دیدگاه نخست درست نباشد و مصوبه مجلس (با قیود و شروط مجمع)، به عنوان قانون بالادستی واردات تفسیر نشود.
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست