پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403-9:53 شمسی /5/2/2024 9:53:01 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:34306
  • زمان انتشار:يکشنبه 4 ارديبهشت 1401-17:39
وزارت صمت می گوید ازسرگیری واردات خودرو اجازه نهادهای بالادستی را می خواهد

با اعلام معاون حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، ازسرگیری واردات خودرو منوط به صدور مجوز از سوی نهادهای بالادستی است و هر زمان این مجوز صادر شود، واردات انجام خواهد شد. بنا به گفته منوچهر منطقی، قواعد ازسرگیری واردات خودرو در حال تدوین است و دولت نیز نگاه مثبتی به این موضوع دارد، زیرا آن را در تنظیم بازار موثر می داند.
واردات خودرو معطل کیست؟

به گزارش بیرونیت، اظهارات وی در حالی است که رئیس جمهور اسفند سال گذشته رسما دستور داد تا مقدمات واردات خودرو ظرف سه ماه فراهم شود و وزیر صمت نیز اعلام کرد ورود خودرو به کشور از خرداد امسال از سر گرفته خواهد شد.

ازآنجاکه ممنوعیت واردات خودرو از خرداد 97 با پیشنهاد دولت و حکم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا ممنوع شده، دولت برای لغو این ممنوعیت نیازی به مجوز از نهادهای به اصطلاح حاکمیتی (مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام یا شورای عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام) ندارد. از طرفی، حکم ممنوعیت خودرو چهار ساله بوده و بنابراین در انتهای خرداد امسال به پایان خواهد رسید.

با این شرایط، دولت از دو مسیر می تواند واردات خودرو را رسما آزاد کند. یک مسیر این است که با توجه به تاریخ انقضای حکم ممنوعیت واردات خودرو در انتهای خرداد امسال، دولت دیگر آن را تمدید نکند و اجازه ازسرگیری ورود خودرو به کشور را بدهد.
مسیر دیگر نیز این است که دولت پیشنهاد لغو ممنوعیت واردات خودرو را به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برده و مصوبه آزادسازی را از این شورا بگیرد. با توجه به اینکه مجلس و دولت موافق واردات خودرو هستند و قوه قضائیه نیز مخالفتی در این مورد بروز نداده، صدور حکم ازسرگیری واردات خودرو از سوی شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا بسیار محتمل است.

هر یک این دو مسیر که طی شود، دولت هیچ نیازی به مجوز نهادهای بالادستی مانند مجمع تشخیص و هیات عالی نظارت ندارد، بنابراین به نظر می رسد از منظر قانونی، لغو ممنوعیت واردات خودرو کار سختی برای دولت نیست. احتمالا منظور معاون حمل و نقل وزارت صمت نیز از نهادهای بالادستی، شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه است، شورایی که بسیار بعید است مخالفتی با ازسرگیری واردات خودرو داشته باشد.
با این فرض، حکم ممنوعیت واردات خودرو طی هفته های آتی پس از 4 سال شکسته خواهد شد، اتفاقی که به اعتقاد کارشناسان، افت قیمت را در بازار رقم خواهد زد. این در حالی است که اگر منظور معاون حمل و نقل وزارت صمت از نهادهای بالادستی، مجمع تشخیص و هیات عالی نظارت باشد، کار واردات خودرو گره خواهد خورد، زیرا آنها موافق ازسرگیری ورود خودرو به کشور نیستند و آن را خلاف سیاست های کلی نظام می دانند.

باید منتظر ماند و دید آیا دولت جسارت لازم برای ازسرگیری واردات خودرو را با توجه به اختیار قانونی خود خواهد داشت، یا تحت تاثیر مخالفان، ممنوعیت واردات را تمدید می کند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین