پنجشنبه 9 فروردين 1403-17:57 شمسی /3/28/2024 5:57:24 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:3051
  • زمان انتشار:يکشنبه 5 آبان 1398-18:20
درخواست وزارت صنعت:

درحالی‌که سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال ممنوع کردن تولید سواری دیزلی از طریق هیات وزیران است، رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم این سازمان می گوید که وزارت صنعت از ما خواسته است که به جای ممنوع کردن تولید سواری های دیزل، مصوبات قبلی در این زمینه را لغو کنیم.
تولید سواری دیزل را ممنوع نکنید

محمد مهدی میرزایی قمی  ضمن بیان اینکه آخرین مصوبه مربوط به تولید سواری دیزل در سال ۹۴ است که هیات وزیران تولید آن را مشروط به نصب فیلتر دوده کرده است، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به درخواست شرکت ایران خودرو مبنی بر تولید سواری دیزل بررسی‌هایی انجام داد و به این نتیجه رسید که در حال حاضر دنیا به سمت توقف تولید سواری دیزل رفته است.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه موتور دیزل ۴۰ برابر بیشتر از موتور بنزینی ذرات معلق و ۸ برابر بیشتر از موتور بنزینی آلاینده ناکس تولید می‌کند، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست بر این باور است که تولید سواری دیزل توجیهی ندارد بنابراین درصدد است تا با ارسال پیشنهادی به هیات وزیران تولید آن را ممنوع کند اما وزارت صنعت به سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد داده است که با توجه به شرایط فعلی، مصوبات قبلی درباره تولید سواری دیزل را لغو کند.

به گفته وی خوشبختانه وزارت صنعت در حال حاضر به این نتیجه رسیده است که تولید سواری دیزل تبعات خاص خود را دارد اما از سازمان محیط زیست خواسته است که تولید سواری دیزل را ممنوع نکند چرا که معتقدند شاید در آینده دنیا به تکنولوژی‌هایی دست یابد که بر اساس آن بتوان سواری دیزل را با حذف تبعات آن تولید کرد.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست همچنان مصمم بر تصمیم خود مبنی بر ممنوعیت تولید سواری دیزل است، گفت: فرایندهای دولتی ساز و کار خود را دارد. ما در حال تهیه متن پیشنهادی به هیات وزیران و به دنبال این هستیم که چگونه پیشنهاد ممنوعیت تولید سواری دیزل را ارسال کنیم که به اتفاق آراء مصوب و به‌طور کلی پرونده تولید سواری دیزل بسته شود.

خرداد ماه امسال بود که عیسی کلانتری – رییس سازمان حفاظت محیط زیست – از درخواست شرکت ایران خودرو برای تولید سواری های دیزلی خبر داد. کلانتری در آن زمان ضمن اعلام مخالفت سازمان محیط زیست با تولید سواری دیزلی اظهار کرده بود که امیدواریم که هیچ دولتی حاضر نشود که مجوز ورود ناوگان دیزل سواری را به جاده‌ها و شهرهای کشور صادر کند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

منبع:ایسنا

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین