جمعه 31 فروردين 1403-22:47 شمسی /4/19/2024 10:47:02 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:3017
  • زمان انتشار:دوشنبه 4 شهريور 1398-21:20
توصیه های خودرونامه به مدیرعامل جدید ایران خودرو

هیات مدیره ایران خودرو که نقشی در برکناری هاشم یکه زارع نداشت، صبح امروز در جلسه ناگهانی خود، فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزیر صمت را به عنوان مدیرعامل جدید ایران خودرو برگزید. این انتخاب نشان داد که بدنه وزارت صمت هنوز در برابر فشارهای خارج از وزراتخانه مقاومت از خود نشان داده و اجازه ورود غریبه ها را به صنعت خودرو کشور نمی دهد. مقیمی در دوره سختی سکان بزرگترین خودروساز خاورمیانه را برعهده گرفته و جانشین بزرگانی چون خیامی، میرخانی رشتی، غروی، منطقی و یکه زارع شده است. او برای صنعت خودرو چه اقداماتی می تواند انجام دهد؟
نشیمنگاه مخصوص
شش سال پیش همین روزها بیژن زنگنه وزیر نفت وقتی پشت تریبون مجلس شورای اسلامی رفت تا اعتماد نمایندگان را جلب کند، جمله ای را بر زبان آورد که بعدها صحت آن مشخص شد. زنگنه خطاب به نمایندگان گفت "فکر نکنید با دادن رای اعتماد، من را به هتل پنج ستاره می فرستید." بعدها ثابت شد وزارت نفت همان طور که زنگنه می گفت، هتل پنج ستاره نبود و چالش های بسیاری را پیش روی وی گذاشت.
 ایران خودرو نیز که هفته گذشته هاشم یکه زارع سکاندارش را پس از حدود شش سال از دست داد، فرشاد مقیمی برای هدایت این شرکت بزرگ انتخاب کرد. مدیرعاملی که به قول زنگنه راهی هتل پنج ستاره نخواهد شد و چالش های زیادی را به چشم خواهد دید.  بزرگترین چالش مدیرعامل جدید ایران خودرو، احتمالا تداوم سیاست قیمتگذاری دستوری است، به خصوص آنکه جرم مدیرعامل قبلی "افزایش خودسرانه قیمت" اعلام شده است. دولت کماکان به سرکوب قیمت در خودروسازی اصرار دارد و به ایران خودرو و سایپا اجازه نمی دهد محصولات خود را در حاشیه بازار قیمتگذاری کنند. این موضوع به معنای تداوم زیاندهی در خودروسازی کشور به خصوص ایران خودرو است و مدیرعامل جدید باید خود را برای مقابله با این چالش آماده کند. ایران خودرو در حال حاضر با زیان انباشته ای هنگفت مواجه است و بیشتر محصولاتش نیز با ضرر به تولید می رسند، بنابراین بهتر است مدیرعامل جدید این شرکت پیش از پذیرش مسوولیت، تکلیف خود را با این ماجرا مشخص کرده باشد. طبعا اگر قرار باشد مدیرعامل جدید چشم و گوش بسته قیمت های مصوب دولت را لحاظ کند، این موضوع به معنای تداوم زیاندهی ایران خودرو خواهد بود. با توجه به آنکه امکان کاهش هزینه ها از ناحیه تعدیل نیرو وجود ندارد، ایران خودرو برای پوشش زیان خود چاره ای جز افزایش قیمت نخواهد داشت؛ این در حالی است که دولت مخالفت افزایش قیمت بوده و حتی اعلام شده مدیرعامل قبلی به دلیل افزایش قیمت خودسرانه برکنار شده است. در این شرایط، مدیرعامل جدید ایران خودرو اگر تکلیف خود را در این ماجرا با دولت مشخص نکند، توان اداره بزرگترین خودروساز کشور را با حجم سنگین بدهی و زیان انباشته اش نخواهد داشت.
نکته دیگر اینجاست که مدیرعامل جدید ایران خودرو احتمالا سرنوشتی بهتر از اسلاف خود نخواهد داشت و همان طور که در قالب سیستم دولتی روی کار آمده، در قالب همین سیستم نیز برکنار خواهد شد. با این حساب، امید است مقیمی روش کار در فضای دولتی خودروسازی را خوب فرا بگیرد تا حداقل وقتی برکنار شدند، راهی منزل شان شوند نه بازداشتگاه. 
در سیستم خودروسازی ایران، باید بله قربان گویی دولت را خوب یاد گرفت، وگرنه نه تنها خیلی زود این منصب از دست خواهد رفت، بلکه ممکن است تبعات سنگین تری نیز دامان مدیران عامل این صنعت را بگیرد. با این شرایط، شاید عاقلانه ترین کار این باشد که مدیرعامل جدید ایران خودرو، زیر بار این مسوولیت سنگین نروند، مگر آنکه پی تبعات و عواقب آن را به خود بمالند.

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین