جمعه 31 فروردين 1403-14:42 شمسی /4/19/2024 2:42:14 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:30103
  • زمان انتشار:يکشنبه 15 اسفند 1400-17:12
عضو کمیسیون صنایع مجلس:

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: بعضی از مواردی که آقای رئیسی تعیین کردند وقتی در مقابل یکدیگر قرار بگیرند تعارض ایجاد می‌کنند. برای مثال واگذاری خودروسازی‌ها به بخش خصوصی اتفاق بسیار خوبی است و مجلس هم در دو سال گذشته این موضوع را پیگیری کرده است. اما سوال این است که اگر خودروسازی‌ها واگذار شوند آیا امکان دارد که سایر راهبردهایی که آقای رئیسی مطرح کردند محقق شود؟
اهداف رئیس جمهور برای خودروسازی در تعارض با یکدیگر است

به گزارش خودرونامه، حجت‌الله فیروزی در مورد اظهارات ابراهیم رئیسی پیرامون اصلاحات در خودروسازی‌ها اظهار کرد: راهبردهایی که آقای رئیسی در بازدید از ایران خودرو داشتند راهبردهای خوبی است اما اینکه خودروسازها بتوانند در بازه‌ای که آقای رئیسی مشخص کردند، این موارد را به نتیجه برسانند دور از ذهن است. برای مثال خودروهایی که خودروسازی‌ها تولید می‌کنند از نظر تنوع محدود است اینکه بخواهند دو نوع را هم از رده خارج کنند و خودروهای جدید در فرم‌های جدید راه‌اندازی کنند نیاز به حمایت ویژه از خودروسازان و یا یک برنامه‌ریزی خاص در این حوزه دارد. 

وی افزود: یکی از گلایه‌ها در حوزه خودرو این است که با تمام حمایت‌های صورت گرفته از خودروسازی‌ها در ۴۲ تا ۴۳ سال گذشته یعنی بعد از انقلاب، چرا خودروسازی‌ها نتوانستند جایگاه واقعی خود را پیدا کرده و پاسخگوی توقعات مردم باشند. همه در این مورد گلایه دارند و حتی رهبری نیز این گلایه‌ها را دقیق دانسته و تایید دارند. با این حال راهبردهایی که آقای رئیس جمهور تعیین کردند فقط با یک بسیج همگانی در صنعت خودرو بین قطعه‌سازها، خودروسازی‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان امکان‌پذیر است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بعضی از مواردی که آقای رئیسی تعیین کردند وقتی در مقابل یکدیگر قرار بگیرند تعارض ایجاد می‌کنند. برای مثال واگذاری خودروسازی‌ها به بخش خصوصی اتفاق بسیار خوبی است و مجلس هم در دو سال گذشته این موضوع را پیگیری کرده است. اما سوال این است که اگر خودروسازی‌ها واگذار شوند آیا امکان دارد که سایر راهبردهایی که آقای رئیسی مطرح کردند محقق شود؟ اگر سهام به طور کامل واگذار شود، خودروسازی‌ها عملا بخش خصوصی محسوب می‌شوند و آن وقت در حد ظرفیت و توان خود می‌توانند این اهداف را پیگیری کنند و اگر عملیاتی نشد می‌گویند ما بخش خصوصی هستیم و توان بیشتری نداشتیم. اگر ما می‌خواهیم این اهداف راهبری و اجرا شود، لازم است که دولت این راهبری را انجام دهد اما با خصوصی‌سازی دولت نمی‌تواند در این مورد دخالت داشته باشد. 

وی ادامه داد: ما هم به واگذاری این شرکت‌ها به بخش خصوصی قائل هستیم و مجلس پیگیری هم می‌کند اما موضوع این است که راهبردهای تعیین شده از طرف رئیس جمهور در تعارض با یکدیگر است. اگر قرار است این اهداف محقق شده، میزان تولید افزایش یافته و برای خودروهای دپو شده تامین قطعه انجام شود، قطعات باکیفیت تولید شده و روی خودروها بسته شود و از طرفی هم بگوییم سهام خودروسازی‌ها باید واگذار شود، سوالی که ایجاد می‌شود این است که نقش دولت چیست و باید برای این اهداف چه کند؟ این موارد کمی در تقابل با یکدیگر است. مگر اینکه به صورت پلکانی پیش برویم اما اینکه ظرف ۶ ماه سهام واگذار شده و همه اهداف دیگر را تامین کنیم به نظر قابل تحقق نیست.

فیروزی در پاسخ به سوالی پیرامون آخرین وضعیت پیگیری تصادف بهبهان بیان کرد: مجلس در حال یک تحقیق و تفحص در مورد حوزه خودرو است که خروجی موضوعاتی مانند تصادف بهبهان می‌تواند در بندهای مختلف مانند ایمنی خودرو و کیفیت قطعات بررسی و استخراج است. پلیس راهنمایی و رانندگی گزارش خوبی از این اتفاق دادند. بازرسی وزارت صمت هم باید گزارشی از این موضوع ارائه دهد و سازمان‌های نظارتی نیز باید گزارشی داشته باشند. نه اختصاصا موضوع تصادف بهبهان بلکه به صورت کلی ایمنی خودرو و کیفیت قطعات و خدمات جزو محورهای تحقیق و تفحص است. پرونده‌هایی که پیرامون هر موضوعی تشکیل می‌شود از طریق کمیسیون اصل ۹۰ به قوه قضاییه منتقل می‌شود و این مورد هم از طریق قوه قضائیه در حال پیگیری است.

 منبع: ایلنا


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین