شنبه 15 ارديبهشت 1403-4:17 شمسی /5/4/2024 4:17:22 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:26956
  • زمان انتشار:چهارشنبه 20 بهمن 1400-18:11
تحریم و بی پولی، تولید را خواباند

آخرین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد خودروسازان بخش خصوصی همچنان با تیراژی بسیار کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می کنند و طی امسال نیز پنج شرکت متعلق به این بخش عملا تعطیل بوده اند. 
تعطیلی 30 درصد خودروسازان خصوصی

به گزارش خبرنگار خودرونامه، در آمار منتشره از سوی وزارت صمت که به 10 ماه امسال مربوط می شود، از جمع 15 شرکت فعال خصوصی در بخش تولید خودروهای سواری، یک سوم آنها در بازه زمانی موردنظر عملا تعطیل بوده اند.

بر این اساس، کارمانیا، آذویکو، دیارخودرو و عظیم خودرو حتی یک دستگاه نیز طی 10 ماه امسال تولید نداشته اند و راین خودرو هم تنها سه دستگاه تیراژ داشته است. در این بین، کارمانیا تا قبل از تحریم به مونتاژ محصولات بی وای دی چین مشغول بود، اما پس از اعمال تحریم های آمریکا علیه خودروسازی ایران، فعالیت خود را در کشور متوقف کرد. 

آذویکو نیز که پرونده تعهدات معوق آن حسابی حاشیه ساز شده، محصولات ام جی چین را مونتاژ می کرد، اما حالا مدت هاست هیچ تولیدی ندارد. 100 ها نفر از افرادی که ام جی از این شرکت پیش خرید کردند، در حال حاضر همچنان بلاتکلیف هستند، زیرا آذویکو به دلیل تحریم نتوانست تولید ام جی را ادامه دهد و تعهدات زیادی روی دستش ماند.

دیارخودرو و عظیم خودرو با توجه به مشکلاتی که تحریم و بی پولی برای آنها به ارمغان آورد، مدت هاست تولیدی ندارند و باید منتظر ماند و دید آیا در صورت احیای برجام و لغو تحریم، جانی تازه خواهند گرفت یا باید آنها را برای همیشه تعطیل شده بدانیم. 

اما هرچند از جمع 15 خودروساز بخش خصوصی فعال در حوزه سواری، 10 شرکت همچنان سرپا هستند، با این حال آنها نیز تیراژ چندانی ندارند. بیشترین تیراژ در بخش خصوصی صنعت خودرو، متعلق به مدیران خودرو (نماینده چری در ایران) است که تولیدی کمتر از 28 هزار دستگاه داشته است. در رده های بعدی نیز کرمان موتور و گروه بهمن قرار دارند که اولی بیش از 14 هزار دستگاه و دومی بالغ بر پنج هزار دستگاه تولید در 10 ماه امسال داشته اند. به جز شرکت خودروسازی فردا که آن هم بیشتر تولیداتش مخصوص ایران خودرو است، سایر خودروسازان خصوصی سواری ساز، زیر 500 دستگاه تولید در سال جاری و تا پایان دی داشته اند.

  


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین