پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403-3:29 شمسی /5/2/2024 3:29:38 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:26926
  • زمان انتشار:يکشنبه 17 بهمن 1400-18:31
نتایج "مطالعه اولیه کیفیت خودروها" اعلام شد

در حالی که واردات خودرو همچنان ممنوع است و شرکت های خودروساز بزرگ وابسته به دولت، بالغ بر 90 درصد بازار را در اختیار دارند، آمارهای کیفی نشان می دهد برندهای داخلی در قعر جدول رضایتمندی مشتریان (در حوزه عیوب ابتدایی) قرار گرفته اند. 
خودروسازان بزرگ، اول از  آخر

به گزارش خبرنگار خودرونامه، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در آخرین گزارش سالانه خود، به بررسی شاخص IQS پرداخته و رتبه برندهای خودرویی کشور را در این بخش اعلام کرده است. این شاخص در واقع به مطالعه کیفیت اولیه خودروها مربوط می شود و طبق آن، تعداد عیوب مشاهده شده در سه ماه نخست مالکیت را با نظرسنجی از مالکان مشخص می کند. 

در این گزارش که به واسطه مصاحبه با بیش از 131 هزار نفر به دست آمده، در بخش محصولات سدان، مزدا3 حائز بیشترین امتیاز شده و رتبه برتر در بخش شاسی بلندها نیز به تیگو 7 رسیده است. در بین خودروهای هاچ بک نیز ساندرو بیشترین رضایتمندی را داشته و پژو 2008 هم بهترین کراس اوور از دید مصرف کنندگان لقب گرفته است.

شاخص های مورد بررسی در این مطالعه، تهیوه مطبوع و وسایل برقی، مجموعه تعلیق و انتقال قدرت، ایمنی، نیروی محرکه و سوخت رسانی و بدنه بوده و مخاطبان با توجه عملکرد خودرو خود در این پنج شاخص، به آن امتیاز داده اند.

در گزارش نهایی اما دو خودروساز بزرگ کشور که نبض بازار را در دست دارند، در قعر جدول رضایتمندی مشتریان قرار گرفته اند. طبق جدول منتشره، هر برندی که امتیاز منفی کمتری در شاخص IQS به دست بیاورد، عملا از کیفیت بهتر و عیوب کمتری حداقل در سه ماه نخست مصرف برخوردار است. طبق جدول منتشره اما مزدا3 با امتیاز 78 بهترین عملکرد را داشته پس از آن رنو با امتیاز 146 دوم است. رتبه های سوم تا هفتم نیز در اختیار چینی ها قرار دارد، به نحوی که جک با 150 امتیاز سوم است، پشت سر آن، هایما با 154 امتیاز، فاو با 162 امتیاز، چری با 185 امتیاز، بیسو با 187 امتیاز، ام وی ام با 213 امتیاز و برلیانس با 230 امتیاز منفی رده های بعدی را د راختیار دارند.

در رده هشتم نیز برند ایران خودرو با 283 امتیاز منفی جا خوش کرده و برند سایپا هم که بالاتر از میانگین امتیاز منفی دارد (338 امتیاز) قعر جدول را به خود اختصاص داده است. 

این گزارش نشان می دهد خودروهای مونتاژی توانسته اند سطح بهتری از کیفیت را به مشتریان ایرانی ارائه دهند و برند ایران خودرو و سایپا به عنوان سلاطین بازار خودرو کشور کماکان در جلب رضایت مشتری در بخش کیفیت، ناکام مانده اند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین