پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403-23:59 شمسی /5/16/2024 11:59:36 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:26893
  • زمان انتشار:چهارشنبه 13 بهمن 1400-15:20

خودروسازی که روزی به امید صنعتی‌سازی اقتصاد ایران و اهرمی برای توسعه کشور بنا نهاده شد، امروزه به چالشی عظیم تبدیل شده که می‌تواند پایه‌گذار یک بحران عظیم در اقتصاد ایران باشد.
۱۰۰۰۰۰ میلیارد تومان ناقابل!

به گزارش خودرونامه، امروزه حجم زیان خودروسازان به قدری است که سیاستگذار در مواجهه با این صنعت راهی جز مدارا ندارد. خودروسازان با توجه به معافیت‌های فراوان و کمک‌های زیادی که طی سالیان گذشته از طرف دولت گرفته اند و همچنان با وجود انحصاری بودن بازارخودرو داخلی، همچنان با زیان انباشته بیشترو بیشتری روبه‌رو می‌شوند.

این گزارش به بررسی عملکرد دوشرکت ایران خودرو و سایپا با توجه به اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر شده، م با انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه سایپا، مشخص شد که عملکرد مالی شرکت همچنان با مغایرت‌ها و ابهامات زیادی روبه‌رو است. این شرکت با وجود تداوم فروش محصولات و ممنوعیت واردات خودرو خارجی همچنان زیان ده است.طبق صورت‌های مالی تلفیقی منتشر شده، سایپا در ۶ماهه نخست سال‌جاری درحدود ۵۷ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال زیان شناسایی کرده است که با احتساب این عدد، مجموع زیان انباشته شرکت به بیش از ۴۸۰ هزارمیلیارد ریال رسیده است. با توجه به گزارش‌های منتشره از طرف حسابرس و بازرس قانونی و ارقام منتشر شده در سرفصل‌های درآمدی و هزینه‌ای، به نظر می‌رسد سایپا برای رسیدن به شفافیت، کنترل فساد و سودسازی، راهی طولانی در پیش دارد.

طبق صورت‌های مالی تلفیقی منتشر شده برای شرکت ایرانی تولید اتومبیل(سایپا)، این شرکت در ۶ ماهه نخست سال‌جاری درحدود ۲۲۸ هزار و ۸۸۱ میلیارد ریال درآمد عملیاتی داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۱۶۸ درصدی روبه‌رو شده است. درآمدهای عملیاتی این شرکت عمدتاً از فروش داخلی خانواده x۱۰۰، خانواده x۲۰۰، سراتو، چانگان، شاهین، آریو و وانت ۱۵۱، بوده است. همچنین شرکت از فروش صادراتی SKD، CDU وفروش قطعات آپشن تیبا نیز در حدود یک‌هزارو ۷۵میلیارد ریال درآمد شناسایی کرده است.

اما با وجود افزایش درآمدهای عملیاتی، هزینه‌ها از درآمدها پیشی گرفته و زیان ناخالص عملیاتی شرکت به بیش از ۱۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال رسیده است. مواد مستقیم مصرفی، حقوق و دستمزد و هزینه‌های سربار تولید، سه عنوان اصلی هزینه‌های عملیاتی شرکت هستند که هر سه عنوان در ۶ماهه نخست سال‌جاری با افزایش روبه‌رو بوده است.

در بخش هزینه‌های عملیاتی، شرکت درحدود ۲۴هزارو ۹۴۱میلیارد ریال هزینه فروش، عمومی و اداری شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۷ درصد افزایش داشته است. همچنین این شرکت از منبع زیان حاصل از تسعیر ارز و خودروهای تبدیلی درحدود ۱۷۷میلیارد ریال هزینه شناسایی کرده که در مقایسه با حدود۱۴هزار میلیارد ریال زیان شناسایی شده از این محل در سال مالی ۱۳۹۹، با کاهش قابل توجهی روبه‌رو شده است.

با احتساب ارقام ذکر شده و سایر عنوان‌های موجود در صورت‌های مالی، مجموع زیان عملیاتی شرکت برای ۶ماهه نخست سال‌جاری به بیش از ۳۰هزارو ۵۰۰میلیارد ریال می‌رسد. این رقم در مقایسه با عملکرد ۶ماهه اول سال ۹۹، با ۵۶درصد کاهش روبه‌رو شده است که بخش عمده آن ناشی از کاهش زیان شناسایی شده از تسعیر نرخ ارز بوده است.

با نگاهی به‌عنوان‌های ذکر شده در صورت سود و زیان، مشخص می‌شود که شرکت در بخش غیر عملیاتی و مشخصاً در خصوص هزینه‌های مالی با افزایش ۴۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌روشده است. هزینه‌های مالی شرکت عمدتاً مربوط به پرداخت تسهیلات دریافتی از بانک ها(ارزی و ریالی)، کارمزد خدمات بانکی، تسهیلات خرید دین، انواع اوراق و هزینه‌های ناشی از تأخیر در پرداخت اقساط تسهیلات است.

با وجود افزایش در این عنوان هزینه‌ای، شرکت توانسته از طریق سرمایه‌گذاری در سهام، فروش دارایی‌های ثابت، حق الامتیاز و سایرعنوان‌های غیرعملیاتی در حدود ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال درآمد شناسایی کند و بخشی از هزینه‌های ذکر شده را پوشش دهد.

منبع: ایرنا


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین