جمعه 14 ارديبهشت 1403-8:5 شمسی /5/3/2024 8:05:31 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:26884
  • زمان انتشار:سه شنبه 12 بهمن 1400-21:45
گلایه رهبری از کیفیت خودروهای داخلی، ضرورت شکست انحصار بازار را گوشزد کرد

مصوبه واردات خودرو در حالی به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته که به نظر می رسد با توجه به انتقاد رهبری از سطح کیفی خودروهای داخلی، احتمال تصویب آن بالا رفته است. 
موافقت مجمع تشخیص با واردات خودرو؟

به گزارش خبرنگار خودرونامه، مجلس شورای اسلامی چندی پیش برای سومین بار رای به واردات خودرو داد. طبق این مصوبه، واردات محدود خودرو به کشور در قبال صادرات و بدون انتقال ارز، آزاد است. این مصوبه پیش تر دو بار به شورای نگهبان رفت اما هر دو بار رد شد.

بار نخست، شورای نگهبان خود ایراداتی نسبتا ساده به مصوبه واردات خودرو گرفت و آن را به مجلس عودن داد. مجلسی ها این ایرادات را رفع کردند و انتظار می رفت مصوبه موردنظر تایید شود، اما شورای نگهبان با توجه به مخالفت هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام (مستقر در مجمع تشخیص مصلحت نظام)، باز هم آن را رد کرد.

ازآنجاکه مجلسی ها بر مصوبه واردات خودرو اصرار داشتند، بار دیگر آن را در صحن علنی تصویب کردند، اما این بار مصوبه به جای شورای نگهبان راهی مجمع تشخیص مصلحت نظام شد. تا پیش از بیانات رهبری، چندان امیدی به تایید مصوبه واردات خودرو در مجمع تشخیص نبود، زیرا هیات عالی نظارت، مصوبه موردنظر را در تضاد با سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی اعلام کرده بود.

حالا اما با توجه به انتقاد رهبری از کیفیت خودروهای داخلی و با توجه به اینکه انحصار بازار یکی از دلایل این مسئله به شمار می رود، این امکان وجود دارد که مواضع مجمع تشخیص مصلحت نظام در ماجرای واردات خودرو تغییر کند. با آزاد شدن واردات، تا حدی هرچند اندک از انحصار بازار خودرو کاسته خواهد شد و در کنار کاهش قیمت، امکان افزایش کیفیت با توجه به شکل گیری رقابتی نسبی وجود دارد. 

  


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین