جمعه 7 ارديبهشت 1403-6:55 شمسی /4/26/2024 6:55:09 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:26749
  • زمان انتشار:سه شنبه 28 دی 1400-18:36

از ابتدای شروع سال جدید، تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان خودروهای برقی با دردسر بزرگ سر به فلک کشیدن قیمت لیتیوم مناسب برای باتری مواجه شده‌اند. در آسیا هر کیلوگرم لیتیوم ۳۵ دلار قیمت دارد و پیش‌بینی شده است پیش از تمام شدن نیمی از سال ۲۰۲۲ قیمت آن به ۵۰ دلار در هر کیلو هم برسد و سال ۲۰۲۳ با قیمت ۵/ ۵۲ دلار آغاز شود.
شوک بزرگ به خودروهای برقی

یه گزارش خودرونامه، بر اساس اطلاعات منتشر شده موسسه «ریستاد انرژی» Rystad Energy سرمایه‌گذاری روی باتری‌های «فسفات آهن  لیتیوم » یا به طور اختصار LFP از اوایل سال ۲۰۲۱ روند افزایشی پیدا کرده است. ازاین‌رو تامین نمک‌های لیتیوم  در نیمه اول سال ۲۰۲۲ همچنان در تنگنا باقی خواهد ماند که دلیل اصلی آن تاخیر در تولید این عنصر در کشورهای چین و آمریکای جنوبی است. تولیدکنندگان این عنصر هم خیلی تمایل به فروش حجم بالای آن در یک بازار ندارند. مسائل مرتبط با شیوع ویروس کرونا و معضلات لجستیک هم مزید بر علت شده‌اند و گلوگاهی در تامین  لیتیوم  موردنیاز خودروسازان ایجاد کرده‌اند. 

استان چینگای Qinghai در چین با محدودیت و کُندی تولید کربنات  لیتیوم  روبه‌رو شده است و به همین دلیل علاقه‌ای ندارند که نمک  لیتیوم  را یک جا در بازار به فروش برسانند. در مثلث  لیتیوم  آمریکای جنوبی هم همین عدم‌تمایل مشاهده می‌شود، با اینکه برنامه‌ریزی‌های آنها نشان از افزایش ظرفیت برای سال ۲۰۲۲ دارد. با اشتیاقی که مردم دنیا به خرید خودروهای برقی در سال ۲۰۲۱ نشان داده‌اند، به طور طبیعی چشم‌انداز نیاز به این عنصر در سال‌های آتی، ‌‌‌ بسیار خوش‌بینانه است و تقاضا برای باتری‌های ال.اف.پی و در نتیجه نیاز به کربنات  لیتیوم ، ‌‌‌ روند افزایشی خواهد داشت.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین