جمعه 10 فروردين 1403-18:59 شمسی /3/29/2024 6:59:46 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:26736
  • زمان انتشار:دوشنبه 27 دی 1400-13:15

انتشار برنامه راهبردی وزارت صمت برای صنعت خودرو در ۹ پروژه تحولی بازتاب زیادی در رسانه ها و بین کارشناسان و صاحب نظران صنعت خودرو داشته است؛ از خوش بینی به آینده تا ایده آلی و برنامه نویسی پنداشتن برنامه های ارائه شده به چشم می خورد.
الزامات موفقیت برنامه‌های تحولی وزارت صمت برای صنعت خودرو کشور

به گزارش خودرونامه ، با نگاهی واقع بینانه و کارشناسی در تحلیل پروژه های تحولی وزارت صمت و بدور از جانبداری می توان بیان نمود که شالوده نائل آمدن به اهداف در تیراژ تولید، با رفع محدودیت های بین المللی تا حدود زیادی دست یافتنی و قابل اجراست، اما صادرات محصولات خودرویی در سطح بالا نیازمند استفاده از تکنولوژی و فناوری های روز در تولید محصولات کیفی و مدیریت شیوه های صحیح کاهش هزینه در تقلیل بهای تمام شده و قابل رقابت با غول های خودروسازی دنیا است. و از این رو تحقق پروژه صادرات به اصلاح جدی زیرساخت ها در کیفیت، فناوری و اقل بهای تمام شده قابل رقابت وابسته است.امروزه دنیا بواسطه وجود تکنولوژی مشترک در رایانه ها و قطعات های تک(HIGH-TECH) بکار رفته در خودرو و لاجرم روند کاهشی عرضه این نوع از تراشه ها بدلیل قرارگرفتن در اولویت استفاده از آن در رایانه که پیامد اپیدمی کوید 19 می باشد، تیراژ تولید خودروسازان دنیا را با کاهش محصول نهایی مواجه کرده است و خودروسازان کشور نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

 تراشه هایی که زمانی با قیمت های بسیار نازل در دسترس خودروسازان قرار می گرفت اما امروزه بنا به تقاضای بالا در استفاده از رایانه های خانگی و شرایط انزوایی که بیماری مسری کرونا برای مردم جهان بوجود آورده است، با قیمت های بسیار بالا و دها برابری در اختیار خودروسازان دنیا قرار می گیرد؛ و برای خودروسازان کشور تهیه این نوع از قطعات بواسطه محدودیت های بین المللی بمراتب با قیمت های بیشتری نیز همراه است.برابر آمارهای منتشره از بانک جهانی، پیش بینی نرخ رشد اقتصادی برای اقتصاد جهان با عبور از بحران ناشی از ویروس کرونا به طور میانگین چیزی در دود 4.3 درصد در سال 2022 خواهد بود و دیگر خبری از رشدهای بالا در اقتصاد مشاهده نمی گردد.کاهش رشد و رونق اقتصادی در جهان، بسیاری از بازارها را تحت تاثیر قرار داده و بازار تولیدات خودرو نیز متاثر از آن است.از این رو، جهان امروزی در پی بکارگیری حداکثری از دانش حاصل از تحقیق و توسعه و به نوعی فناوری نرم است تا بسترهای رشد و رونق اقتصادی را بیش از پیش فراهم نماید.در ایران وجود تعدد اندیشکده های فناور محور و اندیشه محور و همچنین وجود نخبگان و دانش بنیان های با پتانسل و ظرفیت بالا در دانش و تکنولوژی های مورد نیاز کشور این امکان را فراهم نموده است که با تامین زیرساخت های ایجاد تحول از این پتانسیل بالقوه در ظرفیت های حداکثری خود بدرستی استفاده شود.از این رو، ضرورت سرمایه گذاری برای افزایش ظرفیت های تولید با بسترسازی های موثر در تحقق اهداف اقتصاد نرم و دانش بنیان بیش از پیش نیازمند توجه جدی قرار دارد.بند 2 برنامه تحولی صنعت خودرو به پرهزینه ترین موضوع در افزایش هزینه و بهای تمام شده محصولات خودروسازان یعنی پروژه اصلاح ساختار زنجیره تامین خودرو اشاره دارد که با در نظر گرفتن حدود یک سال و نیم زمان (مهر سال 1400 الی اسفند 1401) تمرکز بر روی کاهش هزینه های واسط از طریق استقرار نظام تیرینگ مطرح شده است.نظام چند لایه تیرینگ یا مجموعه سازی در زنجیره تامین در واقع امکان حذف واسطه را میسر نموده و به یکپارچگی در میان شرکت های فعالی که در لایه های گوناگون تولید قطعه قراردارند می انجامد.در این حالت شرکت های خودروسازی در چرخه تولید به عنوان شرکت اصلی سازنده به تامین قطعه از تیرها یا دسته های مختلف تولید کننده قطعه به گونه ای که هردسته وابستگی به دسته بالاتر خود را دارد، می پردازند.

به عنوان مثال در تولید و تکمیل خودرویی که خودروساز به بیش از ده هزار قطعه نیاز دارد، به صورت یکجا از تیر وان ها (شرکت های قطعه ساز دسته اول) تهیه می نماید و شرکت های دسته دوم تنها با دسته اول ها در ارتباط بوده و نیاز مواد اولیه آنها را تامین خواهند کرد و بدین ترتیب دسته سوم ها در ارتباط با دسته دوم بوده و در نهایت در این چرخه تولید، اجزاء متشکله خودرو نظیر موتور، گیربکس، مجموعه قطعات الکترونیکی و ... با کاهش واسطه ها و هزینه های بالای لجستیکی مواجه می گردد.

منبع: تسنیم


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین