به گزارش خودرونامه، سردار سیدکمال هادیانفر در ششمین رزمایش ارتقای توان و تحرک عملیاتی پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی کشور با اشاره به تصادفات اخیر در جادههای کشور، اظهار کرد: ما در شرایط زمستانی ابلاغ کردیم هرجا همکاران احساس نگرانی در تردد کردند، مسیر را بهسرعت مسدود کنند و اجازه تردد ندهند اما بعضاً شرایط جوی پایدار است و کمتر از نیم ساعت یا 20 دقیقه شرایط جوی نامساعد میشود.
رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی کشور افزود: عدم رعایت فاصله طولی منجر به تصادف میشود. این مقام انتظامی ادامه داد: در همین حادثه بهبهان که بسیار دلخراش بود، ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. وی تصریح کرد: چرا ارابه مرگ تولید میکنیم؟ چرا استانداردها کنترل نمیشود؟ چرا وزارت صمت کنترل نمیکند؟ حتماً باید خودروسازها در این حادثه به مراجع قضائی معرفی شوند. اینکه بگوییم رانندگان در حادثه بهبهان دقت نداشتهاند درست است اما سازمانهای مربوط چه نقشی داشتند؟
وی خاطرنشان کرد: پلیس بارها نسبت به شرایط جوی، استفاده از زنجیر چرخ و دید کافی اطلاعرسانی میکند اما ما نمیتوانیم بهازای 37 میلیون وسیله نقلیه 37 میلیون پلیس برای کنترل بگذاریم. هادیانفر عنوان کرد: چرا رانندگان تریلی و کامیون حین خستگی رانندگی و از جاده فرعی استفاده میکنند تا بهطور مثال در سنندج سانحه ایجاد شود. شرکتهای اتوبوسرانی مسئول کنترل رانندگان خود هستند و رانندگان نیز باید به مسافران تذکر دهند از کمربند استفاده کنند.
اما در واکنش به این اظهارات، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی گفت: باید در این موضوع نخست بررسی شود؛ آیا ایربگهای سمت سرنشین قفل بوده است یا خیر(!)، در ضمن اگر پلیس گزارش تخلف خودروساز را به ما ارائه کند، از مراجع قضایی پیگیری میکنیم.
پیمان پیرایش در خصوص اظهارات اخیر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مبنی بر اینکه در حادثه تصادف بهبهان ایربگ هیچ خودرویی بازنشده است، اظهار داشت: تمام خودروهای تولیدی از سال 1389 مشمول استانداردهای اجباری هستند و باید آزمونهای لازم را انجام دهند.
وی با بیان اینکه حتی برخی از آزمونها در خارج از کشور بهروی محصولات اعمال میشود، افزود: تازمانی که این آزمونها انجام نشود گواهی لازم برای اخذ مجوز شمارهگذاری صادر نخواهد شد، براساس همین مطلب اینکه محصولی از شرکت خودروساز بدون لحاظ استانداردها خارج شود غیرممکن است. مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران با تأکید بر اینکه در آزمونها برخورد از روبهرو، عقب و سمت راست و چپ خودرو انجام میشود، گفت: این آزمونها نشان میدهد که در نهایت محصول امکان شمارهگذاری دارد یا خیر.
پیرایش با ارائه توضیحاتی درمورد حادثه بهبهان، گفت: باید در این موضوع نخست بررسی شود؛ آیا ایربگهای سمت سرنشین قفل بوده است یا خیر(!) چرا که امکان قفل شدن ایربگ وجود دارد، شاید در این حادثه برخی از خودروها ایربگ سمت سرنشین را قفل کرده باشند. وی اضافه کرد: البته باید دقت کرد خودروهای حادثهدیده قبل از سال 89 تولید شدهاند یا خیر، زیرا نصب ایربگ از سال 92 اجباری شده و از سال 89 استانداردهای اجباری برای شمارهگذاری خودرو مورد تصویب قرار گرفته است.
مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی با اعلام "باید توجه کنید که این حادثه بسیار شدید بوده است"، گفت: پلیس راهور مورد به مورد اگر گزارشی مبنی بر تخلف خودروساز در این حادثه دارد به ما اعلام کند که ما از مراجع قضایی پیگیری کنیم، بهعنوان نمونه اگر برخورد از روبهرو صورت گرفته و ایربگ باز نشد و پشت و سقف خودرو سالم است تخلف انجام شده است و باید پیگیری لازم صورت گیرد.
منبع:تسنیم
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست