پنجشنبه 9 فروردين 1403-22:7 شمسی /3/28/2024 10:07:14 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:26214
  • زمان انتشار:يکشنبه 30 آبان 1400-15:29
از اصلاح ناقص قیمت تا افت تولید

با پایان 100 روز نخست دولت سیزدهم، بخش های مختلف دولتی عملکرد خود را در این دوران منتشر کردند. در این بین، عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه خودرو نیز طی 100 روز نخست دولت از جهات مختلف قابل بررسی است.
100 روز خودرویی صمت چگونه گذشت؟

به گزارش خبرنگار خودرونامه، خودروسازی همواره یکی از حوزه های مهم برای مسوولان وزارت صمت بوده و هست، به خصوص در بخش تولید و قیمت. مرور کارنامه 100 روز نخست دولت در حوزه خودرو نشان می دهد این وزارتخانه در بخش قیمت اقدام به اصلاحاتی البته ناقص کرده، با این حال در حوزه تولید عملکرد چندان قابل دفاعی از خود به جا نگذاشته است.

به نظر می رسد اصلی ترین و مهمترین اقدام خودرویی وزارت صمت در 100 روز نخست دولت، تغییر شیوه قیمت گذاری بوده است. وزارت صمت با هماهنگی دولت پروژه کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو را کلید زد. در نهایت با تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، شورای رقابت از جریان قیمت گذاری خودرو حذف و تعیین قیمت به دست ستاد تنظیم بازار (با مشارکت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان) افتاد. بر این اساس، قرار شد سازمان حمایت آنالیز قیمت خودروهای داخلی را انجام داده و نتیجه را در اختیار ستاد تنظیم بازار بگذارد. بنابراین تعیین قیمت خودروهای داخلی از این پس بر عهده ستاد تنظیم بازار است و بناست قیمت ها طوری تعیین شوند که شرکت های خودروساز دیگر زیان نکنند.

این اقدام وزارت صمت هرچند سبب خروج خودروسازان از زیان خواهد شد و می تواند تولید و عرضه را افزایش دهد، با این حال به اعتقاد برخی کارشناسان، همچنان دلالی و واسطه گری در بازار وجود خواهد داشت. با توجه به اینکه قیمت خودرو آزاد نشده و قرار نیست در حاشیه بازار تعیین شود، اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار خودروها همچنان وجود خواهد داشت و این به معنای تمدید حضور سوداگران در بازار است. بنابراین اگرچه اصلاح قیمت خودرو نکته مثبتی در کارنامه 100 روزه وزارت صمت در حوزه خودرو به شمار می رود، با این حال اجرای ناقص آن نقطه ای تیره محسوب می شود.

اما عملکرد وزارت صمت در حوزه تولید خودرو طی 100 روز نخست دولت، چندان قابل قبول نیست. تولید خودروسازان در این بازه زمانی رشد چندانی نداشته و حتی در مقاطعی افت هم کرده است. تولید خودرو در 100 روز تحت بررسی، از برنامه عقب مانده و همچنین کلی محصول ناقص در پارکینگ خودروسازان وجود دارد. طبق آخرین آمار، 140 هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازان وجود دارد که البته وزارت صمت وعده تکمیل آنها را داده است. البته بخشی از مشکلات تولید خارج از توان وزارت صمت بوده، به ویژه در حوزه کمبود ریزتراشه ها که بحرانی جهانی به شمار می رود.

در نهایت اما اگر قیمت خودرو در بازار را نیز طی 100 روز نخست دولت مورد بررسی قرار دهیم، وزارت صمت موفق به کنترل قیمت در بازار نشده است. منحنی قیمت در بازار خودرو طی این 100 روز معمولا افزایشی بوده، تا جایی که کف قیمت از 160 میلیون تومان نیز عبور کرده است.         


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین