شنبه 8 ارديبهشت 1403-0:57 شمسی /4/27/2024 12:57:05 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:26132
  • زمان انتشار:شنبه 22 آبان 1400-17:52
ستاد تنظیم بازار رسما قیمت گذار خودرو شد

48 ساعت پس از شوک دولت به خودروسازان مبنی بر لغو افزایش قیمت، وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر از واگذاری قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار داد، موضوعی که نشان از اعمال افزایش قیمت در آینده ای نزدیک دارد.
افزایش قیمت خودرو در  آذر

به گزارش خبرنگار خودرونامه، عصر سه شنبه هفته گذشته بود که خبر رسید شورای رقابت از پروسه قیمت گذاری خودرو حذف شده و از این پس دولت خود قیمت ها را تعیین خواهد کرد. بر این اساس گفته شد سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با دریافت اسناد و مدارک مربوط به هزینه تولید خودروسان، قیمت های پیشنهادی خود را به ستاد تنظیم بازار اعلام و این ستاد، تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

این در حالی بود که 48 ساعت بعد ناگهان خبر رسید به دستور رئیس جمهور، افزایش قیمت خودرو منتفی شده است. در متن خبر عنوان شده بود که چون ستاد تنظیم بازار مصوبه ای در این مورد نداشته، افزایش قیمت متتفی است و از همین رو خودروسازان در اقدامی هماهنگ اعلام کردند قیمت ها به حالت قبل بازگشته و وجوه اضافی پرداخت شده از سوی مشتریان نیز مسترد خواهد شد.

این شوک بزرگ ابهامات زیادی را مبنی بر چرایی لغو افزایش قیمت خودرو ایجاد کرد، از جمله اینکه برای خیلی ها قابل باور نبود خودروسازان بدون مجوز نهادهای دولتی و به طور خاص ستاد تنظیم بازار، اقدام به افزایش قیمت کرده باشند. سکوت نهادهای دولتی به خصوص مسوولان وزارت صمت نیز بر این ابهام افزود، تا اینکه بالاخره رضا فاطمی امین (وزیر صمت) عصر امروز خبر از واگذاری قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار داد. طبق گفته وزیر صمت، بررسی قیمت گذاری خودرو، به ستاد تنظیم بازار سپرده شده و این ستاد درباره این موضوع تصمیم گیری خواهد کرد. وی با تاکید بر حمایت همه جانبه دولت از خودروسازی، تاکید کرد که سودآوری این صنعت برای دولت سیزدهم اولویت ویژه‌ای دارد و وزارت صمت با تمام توان این هدف را پیگیری می کند.

اظهارات وزیر صمت به نوعی مهر تایید بر پروژه ای است که برای قیمت خودرو در حال اجرا بود و با دستور رئیس جمهور به طور موقت منتفی شد. هفته گذشته وقتی قیمت جدید خودروها اعلام شد، مشخص بود که قیمت های جدید متناسب با هزینه های تولید به علاوه درصد اندکی سود، تعیین شده اند. به عبارت بهتر، قیمت های جدید به شکلی تعیین شدند که خودروسازان از این پس دیگر از محل فروش محصولات شان زیان نکنند. حالا با مرور اظهارات وزیر صمت مبنی بر اهتمام دولت به سودآوری خودروسازان، مشخص می شود قیمت خودروها به زودی افزایش خواهد یافت. از طرفی، با واگذاری قیمت گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار، دغدغه اعلامی از سوی رئیس جمهور مبنی بر اینکه افزایش قیمت باید مصوبه ستاد تنظیم بازار را داشته باشد، رفع می شود.

به نظر می رسد نظر دولت این است قیمت خودروها فعلا (در آبان) افزایش نیابد و به آذر ماه موکول شود. بنابراین به احتمال فراوان ستاد تنظیم بازار طی یکی دو هفته آینده مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی را صادر خواهد کرد. 

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین