چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403-2:44 شمسی /5/15/2024 2:44:02 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:26003
  • زمان انتشار:يکشنبه 9 آبان 1400-17:25
خودروسازان همچنان دور از برنامه صمت

سه خودروساز بزرگ کشور همچنان از برنامه تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت عقب هستند و این در حالی است که مسوولان این وزارتخانه وعده صعود تیراژ به یک میلیون و 600 هزار دستگاه را در سال آینده می دهند.
تولید هست کم است

به گزارش خبرنگار خودرونامه، بنابر آنچه ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به بورس اعلام کرده اند، کل تولید آنها در هفت ماه امسال به 500 هزار دستگاه نیز نرسیده است. این در شرایطی است که طبق گفته وزیر صمت، تولید در پایان سال باید 100 هزار دستگاه بیش از تیراژ سال گذشته باشد. با این حساب، تولید خودرو در کشور طی امسال رقمی بالغ بر یک میلیون دستگاه را می طلبد و خودروسازان برای رسیدن به این تیراژ باید ظرف پنج ماه باقیمانده از سال بیش از نیم میلیون دستگاه محصول دیگر را به تولید برسانند. البته با افزودن آمار خودروسازان خصوصی و محصولات تجاری، احتمالا تولید هفت ماه امسال از نیم میلیون دستگاه فراتر خواهد رفت، با این حال صنعت خودرو همچنان از برنامه وزارت صمت عقب خواهد بود. وقتی تولید در عرض هفت ماه کمی بیش از نیم میلیون دستگاه بوده، سخت می توان پذیرفت همین تعداد محصول در عرض پنج ماه به تولید برسد، مگر اینکه چالش های تولید برطرف یا حداقل کمرنگ شوند.

خودروسازان کشور در حال حاضر با تحریم، کمبود نقدینگی و محدودیت تامین قطعات روبرو هستند و در کنار آنها، بحران جهانی ریزتراشه ها نیز خودنمایی می کند. بالغ بر 140 هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازان خاک می خورد که منتظر رسیدن قطعات برای تجاری سازی و عرضه هستند. سیاست های دستوری دولت در حوزه قیمت نیز کماکان ادامه دارد و با وجود گذشت 40 روز از نیمه دوم سال، هنوز مجوز جدیدی برای افزایش قیمت خودروهای داخلی صادر نشده است. از سوی دیگر صورت های مالی خودروسازان حکایت از زیان هنگفت آنها دارد و خبری از تسهیلات بانکی نیز نیست. با این شرایط، جهش تولید و تحقق برنامه وزارت صمت طی امسال، با هاله ای از ابهام مواجه است. طبعا با ادامه این شرایط، تحقق تیراژ یک میلیون و 600 هزار دستگاهی خودرو در سال آینده نیز بسیار بعید به نظر می رسد.

به گفته فعالان صنعت خودرو، برای جهش تولید در قواره برنامه های وزارت صمت، نیاز به لغو تحریم ها است، ضمن آنکه قیمت گذاری دستوری نیز باید کنار گذاشته شود. این در حالی است که فعلا نه خبری از احیای برجام و به تبع آن لغو تحریم ها است و نه دولت قصد کنار گذاشتن قیمت گذاری دستوری را دارد. با ادامه این شرایط، به نظر می رسد وزارت صمت بهتر است در برنامه های خودرویی خود در حوزه تولید به خصوص برای سال های آینده تجدیدنظر کند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین