به گزارش خبرنگار خودرونامه، آن طور که رضا فاطمی امین اخیرا عنوان کرده، قرار است تولید خودرو در سال آینده به یک میلیون و 600 هزار دستگاه برسد و با توجه به این حجم از تیراژ، دیگر نیازی به قرعه کشی در طرح های فروش خودرو نیست. وزیر صمت در کنار این وعده بزرگ، تاکید کرده که کیفیت خودروها نیز باید بالا برود، ضمن آنکه صادرات هم جزو برنامه های وی است.
این برنامه ریزی ها در حالی است که مشخص نیست وزیر صمت با تکیه بر کدام اصلاحات و زیرساخت ها به دنبال تحقق آنها است. اولین و آخرین باری که صنعت خودرو ایران تیراژ یک میلیون و 600 هزار دستگاهی را تجربه کرد، سال 90 بود. در آن سال خودروسازان در اوج تولید قرار داشتند، ضمن آنکه تحریمی هم در کار نبود و نقدینگی هم شرایط بسیار بهتری نسبت به حال داشت. حالا در شرایطی که تحریم گلوی خودروسازان را می فشارد و مشکلات مالی بر سر صنعت خودرو آوار شده، وزیر صمت صحبت از تکرار رکورد سال 90 به میان آورده است.
رشد تولید تنها وعده بزرگ وزیر صمت نیست، چه آنکه وی از کاهش قیمت خودرو هم صحبت به میان آورده است. درباره این وعده نیز تردیدهای زیادی وجود دارد. اگر منظور فاطمی امین کاهش قیمت در سطح کارخانه است، که خودروسازان همین حالا نیز با زیان انباشته ای هنگفت مواجه اند و توان پایین آوردن قیمت را ندارند و تازه انتظار افزایش قیمت را هم می کشند. اگر هم منظور قیمت بازار باشد، آن نیز به انتظارات تورمی و قیمت ارز گره خورده که به نظر می رسد تنها در صورت احیای برجام شاهد کاهشی شدن این فاکتورها خواهیم بود.
بنابراین به نظر می رسد امید چندانی به تحقق وعده های خودرویی وزیر صمت نیست، مگر آنکه وی روی احیای برجام و لغو تحریم ها حساب باز کرده باشد. در صورت احیای برجام و کنار رفتن تحریم، انتظارات تورمی و قیمت ارز احتمالا روندی کاهشی خواهد داشت و این موضوع سبب کاهشی شدن قمیت خودرو در بازار می شود.
از آن سو با بهبود شرایط تامین قطعه و بازگشت شرکت های خارجی، تولید نیز سرعت می گیرد، هرچند در این شرایط باز هم تحقق وعده تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاهی برای سال آینده بعید به نظر می رسد و قیمت کارخانه هم بعید است کاهشی شود.
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست