جمعه 9 خرداد 1404-7:53 شمسی /5/30/2025 7:53:16 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:25917
  • زمان انتشار:چهارشنبه 28 مهر 1400-15:21

حالا که براساس آیین‌نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای ‌پاک، ملاک اسقاط انواع خودروها معاینه فنی است، این ‌پرسش مطرح می‌شود که آیا این آیین‌نامه ضمانت اجرایی نیز دارد؟ یک کارشناس می‌گوید: راهکار ارائه شده در آیین‌نامه جدید کارآمد است اما نظارت بر مراکز معاینه فنی و رصد معاینه فنی‌ خودروها دو شرط لازم جهت اجرای مطلوب این آیین‌نامه و تعیین خودروهای فرسوده است.
دو شرط لازم برای تعیین سن فرسودگی خودروها

به گزارش خودرونامه، بهزاد اشجعی ضمن بیان اینکه راهکار ارائه شده در آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای ‌پاک مبنی بر تعیین فرسودگی خودروها براساس انجام معاینه فنی، روشی کارآمد است، تصریح می‌کند: نظارت بر مراکز معاینه فنی و رصد معاینه فنی‌ خودروها دو شرط لازم جهت اجرای مطلوب این آیین‌نامه و تعیین خودروهای فرسوده، از رده خارج کردن یا محدود و ممنوع کردن تردد آن‌ها است.

وی می‌گوید: ما از زیرساخت‌های لازم جهت اجرایی کردن آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای ‌پاک در خصوص تعیین فرسودگی خودروها براساس ملاک معاینه فنی در کشور برخورداریم زیرا هم مراکز معاینه فنی در سراسر کشور فعال هستند و هم زیرساخت‌های مورد نیاز جهت استفاده از سیستم‌های رصد مکانیزه خودروهای فاقد معاینه فنی در شهرها به‌ویژه کلانشهرها فراهم است؛ با این حال اشاره به چند اشکال یا به‌ نوعی آسیب در اجرای این آیین‌نامه ضروری است که لازم است جهت اجرای مطلوب این آیین‌نامه رفع شوند.

به گفته این کارشناس، یکی از مشکلاتی که بر سر راه اسقاط خودروهای فرسوده بر مبنای معاینه فنی قرار دارد، تخلفاتی است که گاهی در مراکز معاینه فنی صورت می‌گیرد و منجربه صدور گواهی‌های نامعتبر می‌شود. وقتی ملاک فرسودگی خودروها را معاینه فنی قرار می‌دهیم، چنین تخلفاتی زمینه‌ای را ایجاد می‌کند تا برخی خودروهای فرسوده بتوانند به‌نحوی گواهی معاینه فنی اخذ کنند و از شمول فرسودگی خارج شوند.

اشجعی ادامه می‌دهد: با وجود اینکه زیرساخت‌ نظارت بر معاینه فنی خودروها در کشور موجود است اما متاسفانه هنوز از این زیرساخت به‌درستی استفاده نمی‌شود. رصد مکانیزه خودروهای فاقد معاینه فنی از سال ۹۸ در شهر تهران کمابیش اجرا می‌شود اما در سایر شهرها هنوز به‌صورت صد در صدی صورت نمی گیرد.

اشجعی تاکید می کند:تا وقتی بر معاینه فنی خودروهایی که در سطح شهر تردد می‌کنند، نظارت کافی وجود نداشته باشد عملا نمی‌توان فرسودگی بسیاری از این خودروها را تعیین کرد. وی اما در بخش دیگری از صحبت‌های خود به معضل کاتالیست‌های اجاره‌ای نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه مساله اجاره کاتالیست (قطعه‌ای که میزان آلایندگی خودروها را کاهش می‌دهد) جهت اخذ گواهی معاینه فنی آسیب و تخلفی است که باید هرچه زودتر با آن برخورد شود؛ این در حالی است که با افزایش تعداد دفعات سالانه معاینه فنی خودروها طبق آیین‌نامه جدید ماده ۸ قانون هوای ‌پاک، به‌نظر می‌رسد رونق چنین کسب و کارهای غیرقانونی کاهش خواهد یافت.

اشجعی منشا اصلی معضل اجاره کاتالیست برای دور زدن معاینه فنی را ناآگاهی جامعه می‌داند و اظهارمی‌کند: بسیاری از افراد جامعه نسبت به کارکرد و نقشی که کاتالیست در کاهش آلودگی هوا دارد، آگاهی ندارند و به‌همین علت نسبت به نصب این قطعه اقدام نمی‌کنند و یا حتی در برخی موارد آن را به قیمتی بسیار ‌پایین‌تر از ارزش واقعی آن به سودجویان می‌فروشند. همچنین از آنجایی که برخی افراد از وجود چنین قطعه‌ای روی خودرو اطلاع ندارند برخی تعمیرگاه‌ها اقدام به تخلفاتی از جمله باز کردن این قطعه از خودرو بدون اطلاع صاحبان آن می‌کنند، بنابراین ضروری است که در وهله اول آگاهی بخشی موثری در این زمینه صورت گیرد.

اشجعی در ‌پایان می‌گوید: لازم است تمهیداتی جهت تقویت نظارت بر وجود کاتالیست روی خودروها اتخاذ شود تا بتوان به‌نوعی خودروهایی که بدون کاتالیست در سطح شهر تردد می‌کنند را شناسایی کرد تا حلقه خرید و فروش این قطعه شکسته شود.

منبع:ایسنا


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین