پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403-12:36 شمسی /5/2/2024 12:36:36 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:25876
  • زمان انتشار:شنبه 24 مهر 1400-17:36
بیش از 140 هزار محصول خودروسازان به دلیل کسری قطعه انبار شده است

گزارش جدید خودروسازان از آخرین وضع تولید نشان می دهد بحران تامین قطعات به خصوص ریزتراشه حسابی صنعت خودرو کشور را تحت فشار قرار داده و سبب اوج گیری محصولات ناقص شده است. 
سیل خودروهای ناقص در جاده مخصوص

به گزارش خبرنگار خودرونامه، بنابر آماری که خودروسازان اخیرا ارائه داده اند،  بالغ بر 140 هزار محصول ناقص در پارکینگ های آنها وجود دارد. از این تعداد، تقریبا ۹۷ هزار دستگاه متعلق به ایران خودرو است و سایپایی ها هم  45 هزار دستگاه محصول ناقص را انبار کرده اند. راز تولید خودروهای ناقص، به سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط می شود. این وزارتخانه چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی، تمایل دارد آمار تولید تا حد امکان خیلی ضعیف ارائه نشود، حتی به قیمت تولید محصولات ناقص.

با تحریم خودروسازی ایران در سال 97، تیراژ رفته رفته رو به افت رفت تا جایی که در پایان سال و نسبت به 96 افتی 40 درصدی را به خود دید. از آنجاکه تیراژ واقعی (میزان تولید خودروهای کامل) بسیار افت کرده بود، وزارت صمت نمی خواست این آمار ارائه شود، بنابراین این سیاست را در پیش گرفت که خودروسازان تولید محصولات ناقص را ادامه دهند تا آمار کلی بالا برود. در واقع خودروسازان به جای آنکه با توجه موجودی قطعات، فقط خودرو کامل بسازند، بخشی از محصولات خود را نیز به صورت ناقص تولید کردند. این روند همچنان ادامه دارد و توجیه وزارت صمت و احتمالا خودروسازان این است که به واسطه تولید محصولات ناقص، خط تولید و کارگران بیکار نمی مانند.

این در حالی است که خودروسازان با توجه به آمار کلی تولید اقدام به فروش و پیش فروش می کنند و اینجاست که دردسر خودروهای ناقص گریبان مشتریان را می گیرد. در حال حاضر تحویل بخشی از خودروهای پیش فروشی به دلیل کسری قطعات به مشکل خورده و خودروسازان نمی توانند آنها را در موعد مقرر تحویل دهند. به نظر می رسد وزارت صمت همچنان قصدی برای کنار گذاشتن سیاست خود ندارد، بنابراین با توجه به تداوم مشکلات مربوط به تامین قطعه، تولید خودروهای ناقص همچنان ادامه خواهد داشت. گفته می شود مشکل اصلی خودروسازان برای تکمیل محصولات ناقص، به بحران ریزتراشه ها که جهانی است، مربوط می شود. ماه هاست خودروسازی جهان با کمبود ریزتراشه مواجه و تولید و فروش خودرو در سطح دنیا پایین آمده است. از همین رو خودروسازی ایران نیز درگیر این بحران شده، بحرانی که فعلا تمام شدنی نیست.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین