چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403-9:10 شمسی /5/15/2024 9:10:09 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:25826
  • زمان انتشار:شنبه 17 مهر 1400-19:52
رئیس جمهور: اگر تکنولوژی موشک را در خودروسازی سرازیر می کردیم، آنجا هم می شد مثل صنایع موشکی

طی چند سال گذشته و همزمان با انتشار اخبار پیشرفت های ایران در صنایع موشکی، این پرسش ذهن افکار عمومی را به خود مشغول کرده که چرا کشور در این حوزه پیشرفت کرده اما در صنعت خودرو درجا می زند. 
چراغ سبز دولت به خودروسازی نظامی؟

به گزارش خبرنگار خودرونامه، در پاسخ به این پرسش، مسائل مختلفی مطرح می شود و برخی حتی معتقدند نمی توان صنایع نظامی را با خودروسازی مقایسه کرد، با این حال رئیس جمهور جواب دیگری دارد.

ابراهیم رئیسی در نشست شورای اداری بوشهر گفته که "برخی می گویند چرا شما موشک می سازید اما در صنعت خودروسای مشکل دارید؟ جوابش مشخص است؛ چون ما تکنولوژی صنعت موشکی را در خودروسازی سرازیر نکردیم". وی تاکید کرده که اگر تکنولوژی موشکی در خودروسازی سرازیر می شد، آنجا (صنعت خودرو) هم مثل صنایع موشکی می شد.

آن طور که از اظهارات کوتاه رئیس جمهور بر می آید، وی معتقد است اگر تکنولوژی صنایع نظامی را در خودروسازی سرازیر کنیم، این صنعت نیز پیشرفت خواهد کرد. اما آیا همه منظور رئیس جمهور همین است؟ آیا این اظهارنظر کوتاه نمی تواند چراغ سبز دولت به ورود نهادهای نظامی به خودروسازی باشد؟

از ماه ها قبل و پس از آنکه مجلس شورای اسلامی در طرح ساماندهی خودرو، بندی را به حضور نظامیان در خودروسازی اختصاص داد، شائبه فعالیت نهادهای نظامی در این صنعت تقویت شد. از قبل این ماجرا نیز مقامات ارشد نظامی در شرکت های خودروسازی حضور پیدا کرده و گاهی حتی تفاهم نامه هایی نیز میان خودروسازان و نهادهای نظامی برای تامین قطعات منعقد می شد. تا به امروز آماری رسمی درباره قطعاتی که قرار بود نظامیان برای خودروسازان بسازند، منتشر نشده و مشخص نیست آیا اصلا قطعه ای ساخته و تحویل شد یا نه.

هرچه هست، بحث حضور نظامیان در خودروسازی از ماه ها قبل مطرح شده و با توجه اظهارنظر جدید رئیس جمهور، باید منتظر ماند و دید آیا این اظهارات چراغ سبز دولت به حضور نهادهای نظامی در صنعت خودرو است یا نه. این البته در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند پیشرفت در صنایع نظامی و ساخت موشک، دلیل نمی شود که صنعت خودرو نیز از مشکلات و چالش هایش رهایی یابد. به اعتقاد آنها، اگر قرار بود همه کشورهای فعال در صنایع نظامی و موشکی، الزاما خودروسازی پیشرفته ای نیز داشته باشند، حالا باید امثال هند، پاکستان و کره شمالی نیز در این صنعت (خودرو) خودی نشان می دادند. 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین