جمعه 10 فروردين 1403-4:14 شمسی /3/29/2024 4:14:47 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:25625
  • زمان انتشار:پنجشنبه 25 شهريور 1400-12:24

چنانچه بخواهیم ارزیابی نسبت به عملکرد بنگاه‌های زیان ده داشته باشیم دو نسبت زیان به درآمد و زیان پایه هر سهم شاخص‌های مناسبی برای ارزیابی زیان بنگاه‌ها و وضعیت عملکرد بنگاه‌ها می‌باشند. در همین راستا به بررسی عملکرد شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۹۹ پرداخته ایم.
نسبت زیان به درآمد ایران خودرو در سال ۹۹

به گزارش خودرونامه، صنعت خودرو که از آن به‌عنوان یکی از صنایع پیشرو و محرک اقتصاد یاد می‌شود، ارتباط گسترده‌ای با سایر صنایع کشور دارد، به‌طوری‌که رونق این صنعت می‌تواند تأثیر مستقیمی بر رشد سایر صنایع داشته باشد.

هم‌اکنون خودرو با ۱۰ صنعت بزرگ کشور شامل فولاد، پتروشیمی، مس، آلومینیوم، رنگ و رزین، نساجی و چرم، ماشین‌آلات و ابزارسازی، شیشه، لاستیک و کائوچو و برق و الکترونیک ارتباط نزدیک دارد و از محصولات این صنایع استفاده می‌کند.

قیمت‌گذاری سیستماتیک از ابتدای دهه ۵۰ در ایران شکل گرفته و یکی از شاخص‌ترین کالا‌هایی که در این سال‌ها، مشمول سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری شده «خودرو» بوده است. تجربه نشان داده که قیمت‌گذاری خودرو در دوره‌هایی که کشور با تورم‌های بالا مواجه بوده است، علاوه بر این که سیل تقاضای غیرواقعی را به سمت بازار روانه کرده، تولیدکننده را نیز با زیان‌های سنگین مواجه کرده است. در این بین خودروسازان اصلی کشور بیشترین آسیب را از محل قیمت گذاری دستوری متحمل شده اند.

چنانچه بخواهیم ارزیابی نسبت به عملکرد بنگاه‌های زیان ده داشته باشیم دو نسبت زیان به درآمد و زیان پایه هر سهم شاخص‌های مناسبی برای ارزیابی زیان بنگاه‌ها و وضعیت عملکرد بنگاه‌ها می‌باشند. در همین راستا به بررسی عملکرد شرکت ایران خودرو و سایپا در سال ۱۳۹۹ می‌پردازیم.

شرکت ایران خودرو در شرکت اصلی در سال ۱۳۹۹ درآمد عملیاتی ۶۷۰.۸۰۳ میلیارد ریال را به ثبت رسانده و زیان دوره نیز ۱۵۵.۰۵۰ میلیارد ریال بوده است. با توجه به این اطلاعات نسبت زیان به درآمد ایران خودرو در شرکت اصلی ۲۳ درصد و زیان پایه هر سهم نیز ۵۱۴ ریال بوده است. در تلفیق نیز شرکت درآمد ۶۲۸.۳۴۰ میلیارد ریال و زیان ۱۸۰.۹۴۴ میلیارد ریال را به ثبت رسانده و در نسبت زیان به درآمد ۲۹ درصد و زیان پایه هر سهم نیز ۶۹۶ ریال بوده است.

در بررسی بیشتر به این نتیجه می‌رسیم که دیگر شرکت خودروساز داخلی نیز در شرکت اصلی درآمدی ۱۶۶.۱۰۸ میلیار ریالی داشته و زیان ۵۷.۶۶۴ میلیارد ریال را به ثبت رسانده است. در همین راستا نسبت زیان به درآمد در شرکت اصلی ۳۵ درصد و زیان پایه هر سهم ۲۹۵ ریال آن شرکت بوده است. در تلفیق نیز درآمد شرکت ۲۵۹.۶۸۴ میلیارد ریال بوده و زیان شرکت نیز ۱۲۸.۴۰۰ میلیارد ریال بوده که نسبت زیان به درآمد ۴۹ درصدی و زیان پایه هر سهم ۱.۰۹۷ ریالی را برای شرکت داشته است.

با بررسی این دو نسبت و با همه مشکلات و موانع موجود، به این نتیجه می‌رسیم شرکت ایران خودرو مدیریت بهتری نسبت به دیگر شرکت خودروساز داخلی داشته به طوری که هم نسبت زیان به درآمد کمتری داشته و هم زیان پایه هر سهم مبلغ کمتری بوده است.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین