شنبه 1 ارديبهشت 1403-1:8 شمسی /4/20/2024 1:08:13 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:25599
  • زمان انتشار:دوشنبه 22 شهريور 1400-19:52
وزیر صنعت، معدن و تجارت:برنامه ای برای واردات خودرو نداریم

در حالی که مجلس شورای اسلامی احتمالا فردا یا پس فردا طرح آزادسازی واردات خودرو را مورد بررسی قرار خواهد داد، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد دولت هیچ برنامه ای برای لغو ممنوعیت واردات ندارد.
چوب صمت لای چرخ واردات خودرو

به گزارش خبرنگار خودرونامه، دولت دوازدهم، خرداد 97 واردات خودرو را در راستای مدیریت منابع ارزی در دوران تحریم، ممنوع کرد و به تبع آن، علاوه بر انفجار قیمت در بازار خودروهای خارجی، شغل های زیادی نیز از دست رفت. با وجود اصرار واردکنندگان خودرو و بسیاری از کارشناسان در این سه سال و اندی و ارائه پیشنهادات مختلف برای ازسرگیری واردات، دولت این طلسم را نشکست. حالا مجلس شورای اسلامی به دنبال آزادسازی واردات خودرو با شرایطی خاص است. این طرح در ذیل طرح کلی ساماندهی خودرو آمده و در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

این احتمال وجود دارد که طرح موردنظر فردا یا پس فردا در صحن علنی مطرح و به رای گذاشته شود. با تصویب این طرح، ممنوعیت واردات خودرو لغو خواهد شد، اتفاقی که کارشناسان معتقدند سبب شکسته شدن قیمت در بازار خودروهای خارجی و حتی داخلی ها خواهد شد. حالا اما وزیر صمت که به برنامه تولید سه میلیون دستگاهی در سال 1404 دل خوش کرده، می گوید این وزارتخانه برنامه ای برای آزادسازی واردات خودرو ندارد.

به گفته رضا فاطمی امین، وزرات صمت برای خودروسازی کشور دو برنامه شش ماهه و دو ساله را متناسب با توان داخلی مشخص کرده است. مخالفت ضمنی وزارت صمت با ازسرگیری واردات، این شائبه را ایجاد که این وزارتخانه و البته خودروسازان به دنبال تاثیرگذاری روی رای نمایندگان به آزادسازی واردات خودرو است.

با توجه به بی میلی وزارت صمت به واردات خودرو، باید منتظر ماند و دید سرنوشت طرح مجلس شورای اسلامی در این ماجرا چه می شود و آیا مجلسی ها رای به آزادسازی واردات خواهند داد؟ با توجه به میلی دولت برای لغو ممنوعیت واردات خودرو، اگر طرح مجلس نیز رای نیاورد، به احتمال فراوان موضوع آزادسازی واردات خودرو برای مدتی طولانی بایگانی خواهد شد. آنگاه باید تا احیای برجام و لغو تحریم صبر کرد تا شاید با توجه به بهبود اوضاع ارزی کشور (در نتیجه لغو تحریم) طلسم واردات خودرو شکسته شود.

  


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین